دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

توصیه‌های مهم برای کنترل فشارخون

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بطور معمول فشار خون بالا طی چند سال ایجاد می‌شود و معمولاً بدون علامت است. اما حتی بدون علائم نیز می‌تواند به عروق خونی و اندام‌ها بخصوص مغز، قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها آسیب بزند.
افزایش فشار خون

تعداد موارد ابتلا به فشار خون بالا به دلیل فشار کاری زیاد، استرس و عدم تعادل در سبک زندگی در حال افزایش است. بطوری که نیمی از بزرگسالان در جامعه به این عارضه دچار هستند. درست است که فشار کار و رقابت تحت کنترل ما نیست، اما سبک زندگی تحت کنترل ما است. داشتن سبک زندگی سالم در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها نقش بسزایی دارد. برای یافتن راه‌هایی برای کنترل فشار خون با این مطلب از مجله دلتا همراه باشید.

خطرات بالا رفتن فشار خون

افزایش فشار خون باعث ضخیم شدن عضله قلب می‌شود و این امر فشار وارد بر قلب را افزایش می‌دهد. همچنین بالا رفتن فشار خون می‌تواند باعث پارگی رگ‌های مغز و در نتیجه خون‌ریزی مغزی شود. در ادامه عوامل موثر بر کنترل فشار خون را برمی‌شماریم.

داشتن رژیم غذایی سالم

ساده‌ترین راه برای کاهش فشار خون پیروی از یک برنامه غذایی متناسب با هدف کاهش فشار خون است. بر اساس این رژیم غذایی باید از غلات، میوه‌ها، سبزیجات و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید. در مقابل از مصرف چربی اشباع و غذای حاوی کلسترول خودداری کنید.

مصرف غذاهای غنی از پتاسیم

افزایش محتوای پتاسیم در مواد غذایی، خود اثر سدیم بر فشار خون را کاهش می دهد. از غنی‌ترین منابع پتاسیم می‌توان به کشمش خشک، زردآلو، لوبیا، عدس، سیب زمینی، موز و آووکادو اشاره کرد.

کاهش مصرف سدیم

کاهش مصرف سدیم سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. عنصر سدیم نقش مستقیم و مهمی در بالا رفتن فشار خون دارد و افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف مواد حاوی سدیم مثل نمک را محدود کنند.

فشار خون بالا

کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بسیاری از مرگ های ناشی از فشار خون بالا به دلیل مصرف بیش از حد غذاهای بسته‌بندی شده آماده و ترکیبات نگه‌دارنده آنها رخ می‌دهد. بنابراین برای کنترل فشار خون بالا نه گفتن به غذاهای بسته‌بندی و فرآوری شده مهم است.

کاهش مصرف الکل

ترکیبات نوشیدنی‌های الکلی باعث بروز اختلال در سیستم تنظیم فشار خون می‌گردد. بنابراین سعی کنید برای کنترل فشار خون خود نوشیدن الکل را محدود یا بطور کامل قطع کنید.

کاهش مصرف کافئین

کافئین فشار خون را تا ۱۰ میلی متر جیوه افزایش می‌دهد از این رو پیشنهاد می شود مصرف کافئین به ویژه با معده خالی را کاهش دهید.

عدم استعمال سیگار

هر سیگاری که می‌کشید فشار خون را طی چند دقیقه افزایش می‌دهد و ساعت‌ها طول می‌کشد تا به حالت طبیعی برگردد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب تاثیر کرونا بر قلب را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۵۹ ب٫ظ

  2. علی ازفارس

    ۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

    عالی ممنون واقعاراهنمایی کامل وجامعی هست

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۴ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۲ ب٫ظ

      سپاس از همراهی گرم و صمیمی شما کاربر مهربان.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds