آیا پارک=پنچری قانونی است؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق ماده ۲۴ قانون مدنی ایران نصب هرگونه تابلو پارک ممنوع یا تهدید به پنچری خودروها در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر جرم محسوب می‌شود.
تهدید به پنچر کردن خودرو

بعضی از افراد برای جلوگیری از پارک خودروها اقداماتی مثل نصب تابلوی پارک ممنوع و تهدید به پنچر کردن خودرو را انجام می‌دهند. شایان ذکر است برای هر نقض قانونی، مصوبه و مجازاتی در نظر گرفته شده است و در جهت رعایت حقوق شهروندی و فرهنگ‌سازی چگونگی پارک خودرو، اقدامات زیادی انجام شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی حواشی پارک کردن خودرو و اثرات آن می‌پردازیم.

پارک کردن در خیابان‌ها

در بعضی از خیابان‌ها، همیشه می توان وسیله نقلیه خود را پارک کرد. اما بعضی اوقات محدودیت‌هایی برای پارک خودرو وجود دارد که علائم راهنمایی و رانندگی، این محدودیت‌ها را به رانندگان ارائه می کنند. مواقعی نیز فقط در یک طرف از خیابان اجازه‎ پارک وجود دارد و مواقعی دیگر به هیچ وجه اجازه پارک خودرو وجود ندارد.

قوانین و جرائم پارک در کوچه و خیابان

پارک کردن در هر فضایی دارای قواعد و قوانین خاصی است؛ واضح است که کوچه ها و معابر شامل این موضوع هستند. در ادامه به تعدادی از این قوانین، اشاره می کنیم:

  • با این که کوچه متعلق به عموم مردم است، خانه‌هایی که در کوچه هستند در حد رفت و آمد خود نسبت به آن حق دارند که این حق”حق ارتفاق نسبت به ملک غیر”نام دارد. (مواد ۹۳ تا ۱۰۸ قانون مدنی).
  • پارک خودرو در کوچه ها نباید مانع رفت و آمد صاحبان منازل شود و رانندگان حق پارک در جلوی درب پارکینگ خانه‌ها را ندارند. پارک در برابر سایر درب‌ها، اگر مانع رفت و آمد افراد و یا وسایل نقلیه مثل دوچرخه و موتور سیکلت شود، غیر قانونی است.
    اگر کسی شخص دیگری را به هر نحوی تهدید کند (مانند پنچر کردن) و به این واسطه تقاضای انجام امر یا ترک کاری را کرده یا نکرده باشد، به ۷۴ضربه شلاق یا دو ماه تا دو سال حبس محکوم می شود(ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی).

پارک خودرو در مقابل درب ساختمان و اقدامات در مواجهه با آن

یکی از مشکلات بزرگ در باب موضوع پارک خودرو، پارک کردن در مقابل درب منازل و ساختمان‌هاست. این کار مانع عبور و مرور به داخل یا خارج از خانه شده و ساکنین ساختمان می توانند نسبت به این اقدام رانندگان شکایت کنند. در مواجهه با این موضوع چه باید کرد؟

طبق ماده ۱۶۳ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، توقف وسایل نقلیه در پیاده‌رو‌ها، ورودی خیابان‌ها، کوچه‌ها و پارکینگ منازل ممنوع بوده و منجر به جریمه وسیله نقلیه می‌‎شود. مطابق با قانون، جلوی درب پارکینگ منازل از حقوق ساکنین منزل بوده و پارک خودرو در این مکان‌ها ممنوع می باشد. اما توجیه قانونی برای پنچر کردن خودرو وجود ندارد، چه بسا از مصادیق جرم هم محسوب می‌گردد.

در نهایت عبارت پارک مساوی با پنچری، قانونی نیست و شخصی که با پنچر شدن خودرویش مواجه شود، می‌تواند از خودروی خود عکس گرفته و نسبت به عمل انجام شده به محاکم قضایی شکایت کند. همچنین می‌تواند از طریق تماس با پلیس موضوع را پیگیری کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر آیا فروش پارکینگ آپارتمان مجاز است؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۲۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۱۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۱۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …