آسیب‌های چشمی کرونا

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مقامات بهداشتی تاکید دارند علی رغم امیدواری درباره تاثیر واکسن‌های ساخته شده برای کرونا، هنوز هم توجه به نکات بهداشتی در این زمینه حیاتی است.
تاثیر کرونا بر چشم

در این یک سال و اندی که از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ می‌گذرد، تقریباً همه با علائم این عفونت ویروسی آشنا هستند. علاوه بر تب بالا، سرفه‌های خشک، آبریزش بینی و بدن درد، اغلب شاهد از دست دادن چشایی یا بویایی نیز هستیم. این ویروس ناشناخته هر روز برگ جدیدی از آسیب‌های آزاردهنده و طولانی مدت را رو می‌کند. در شناخت جدیدترین یافته محققان درباره تاثیر کرونا بر چشم با بخش سلامت مجله دلتا همراه باشید.

تاثیر کرونا بر چشم

لازم به توضیح است که ملتحمه، غشاء نازکی است که روی سفیدی چشم و سطح داخلی پلک‌ها را پوشانده است. التهاب این غشاء یکی از بیماری‌های شایع چشم است. این عارضه به‌دلایل عفونی یا غیرعفونی رخ می‌دهد. طبق جدیدترین یافته‌های محققان افرادی که به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به اختلالات مختلف چشم هستند. از جمله این اختلالات؛ آزردگی بافت چشم، حساسیت به نور، ورم ملتحمه و حتی رتینوپاتی (آسیب به شبکیه چشم) را می‌توان نام برد.

عوارض کرونا

نقش بیماری زمینه‌ای

تحقیقات بالینی نشان می‌دهد که میان اختلالات چشمی مبتلایان به کرونا و بیماری‌های زمینه‌ای رابطه‌ مستقیمی وجود دارد. یعنی در میان بیماران مبتلا به کرونا که دچار مشکلات چشمی شده‌اند تعداد افراد مبتلا به دیابت، چاقی و فشار خون بیشتر از افراد دیگر بوده است. هدف متخصصان از تمام این مطالعات درک این موضوع است که آیا ناهنجاری‌های چشم موقتی هستند یا همچنان ادامه خواهند داشت. تا‌کنون جواب قطعی برای این سوال پیدا نشده است.

ردپای ویروس در ترشحات چشم

از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، بسیاری از محققان اختلالات چشمی را در بیماران کرونایی خود مشاهده کرده‌اند. طبق نتایج بررسی علائم، ۸۱درصد بیماران درد چشم، حساسیت به نور و خارش چشم و پلک را ذکر کرده بودند. با آزمایشات انجام شده بر ترشحات چشمی این بیماران، ردپای کووید-۱۹ در ترشحات مشاهده شد. این قضیه دو موضوع مهم را نشان می‌دهد. یکی این‌که ویروس کرونا قطعا می‌تواند ملتحمه را آلوده کند و باعث التهاب چشم شود. دیگر این‌که ذرات ویروس در ترشحات چشمی وجود دارند و قابل انتقال هستند.

نحوه تشخیص التهاب چشمیِ ناشی از آلرژی و کووید-۱۹

با شروع بهار و بازگشت گرده‌ها، علائم کرونا و آلرژی چشمی ممکن است شبیه به هم باشند اما کاملاً یکسان نیستند. در التهاب ملتحمه آلرژیک، شاهد قرمزی و خارش چشم هستیم. حال آنکه در ورم ناشی از کووید-۱۹ چشم‌های فرد قرمز است ولی خارش ندارد و درد می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کمردرد هم می‌تواند نشانه کرونا باشد را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…