ویژگی‌هایی درباره ماه که نمی‌دانید!

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کره ماه یکی از سیاره‌های نزدیک به کره زمین است که قطر حدود 3500 کیلومتر دارد و شب‌ها با انعکاس نور خورشید به سطح کره زمین، منجر به روشنایی این کره می‌شود.

سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کره ماه به شمار می‌رود که به طور دائمی از کره زمین روی‌گردان است. سمت رو به زمین از کره ماه را سمت پیدای ماه می‌نامند. برای دانستن ویژگی های کره ماه این مطلب از دلتا را مطالعه کنید.

ویژگی های کره ماه

ماه تنها قمر سیاره زمین است که با بازتاباندن نور خورشید، شب‌های زمین را کمی روشن می‌کند. ماه، پنجمین قمر طبیعی بزرگ در سامانه خورشیدی در میان ۱۷۳ قمر موجود در این سامانه است. قطر سیاره ماه حدود ۳٬۴۷۶ کیلومتر است.

ماه جو ندارد و در پهنه آن دهانه‌هایی در پی برخورد سنگ‌های آسمانی پدید آمده است. مساحت سطح آن حدود ۳۸ میلیون کیلومتر مربع است که در مقام مقایسه، از مساحت قاره آسیا کمتر است.

ویژگی های کره ماه

آشنایی با عجایب ماه

جاذبه ماه باعث به وجود آمدن جذر و مد آب‌های کره زمین می‌شود. درصورت عدم وجود ماه، انحراف محوری زمین مرتبا تغییر می‌کرد. این امر باعث آشفته شدن آب و هوا و فصل‌ها در زمین می‌شد.

تفاوت‌های کره ماه و زمین

کره ماه برخلاف زمین دارای اکوسیستم زنده در سطح خود نیست. انسان‌ها در کره ماه نمی‌توانند به کشاورزی و رشد دام برای مصارف مختلف بپردازند.

یکی دیگر از تفاوت‌های کره ماه با زمین، آسیب‌پذیر بودن ماه در برابر پرتو کیهانی و طوفان‌های خورشیدی به نسبت زمین است.

مطلب پیشنهادی:  همه چیز درباره ماه گرفتگی 6 آبان

طبق بررسی‌های صورت گرفته بر روی ماه، یخ وجود دارد. دانشمندان ناسا معتقدند که این یخ ناشی از ذرات رها شده از ستاره‌های دنباله‌دار است که در سطح سرد ماه تبدیل به یخ می‌شود.

آیا کره ماه را می‌توان به صورت کامل از روی زمین مشاهده کرد؟!

بیشتر کتاب‌های مرجع در این مورد این‌گونه اعلام کرده‌اند که هرگز نمی‌توان کره ماه را به صوزت کامل از سطح زمین مشاهده کرد. حداکثر، ما می‌توانیم نیمی از آن را مشاهده کنیم. حقیقت این است یکی از ویژگی های کره ماه این است که در طول مدار بیضوی، ما می‌توانیم حدودا ۵۹ درصد کره ماه را از سطح زمین به خوبی مشاهده کنیم. از این رو ۴۱ درصد باقی کره ماه به هیچ وجه قابل مشاهده از کره زمین نیست. قطعا اگر کسی در این ۴۱ درصد ماه قرار بگیرد نمی‌تواند کره زمین را ببیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

در این کشور باید چاق شوید تا ازدواج کنید!

مقیاس‌های زیبایی از منطقه‌ای به منطقه دیگر و از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت است. در حالی ک…