منطقه ۵ تهران کماکان گران اما پرفروش

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
منطقه 5 تهران از پاییز سال 96 که بازار ملک دچار رکود تورمی شد، همواره در صدر فهرست پرفروش‌ترین و همراه با بیشترین درصد افزایش قیمت بوده است. موضوعی که توجه صاحبنظران بازار ملک را نیز به خود جلب کرده است.
منطقه 5 تهران

منطقه ۵ تهران کماکان به رغم گرانی برخی محله‌های آن در بالای فهرست پرفروش‌ترین مناطق پایتخت قراردارد. از زمستان سال گذشته که سطح قیمت مسکن در تهران و دیگر شهرهای کشور با جهش روبه روشد، وضعیت خاص منطقه ۵ برای کارشناسان و مشاوران قابل توجه بود.

این منطقه طی سال گذشته همواره بیشترین درصد افزایش قیمت مسکن را از آن خود کرده‌است. پرسش مهمی که در این بین مطرح می‌شود؛ چرایی این افزایش درصد و تعداد بالاتر معاملات نسبت به دیگر مناطق تهران است.

تراکم جمعیت در منطقه ۵ تهران

آژانس املاک دلتا ۴۴ به عنوان یکی از آژانس‌های معتبر و زیرمجموعه هلدینگ دلتا به طور تخصصی بر معاملات مسکن در منطقه ۵ تهران تمرکز دارد و طبعا نظرات کارشناسی مسئولان این آژانس می‌تواند در باره چرایی این افزایش قیمت قابل اتکا باشد.

امیر عباس حسینی یگانه، سرپرست آژانس املاک دلتا ۴۴ در گفت‌وگو با مجله دلتا  یکی از دلایل افزایش تعداد معاملات در منطقه ۵ را تراکم جمعیت در این منطقه می‎داند.

این کارشناس بازار مسکن دلیل دیگر افزایش تعداد معاملات در این منطقه را وجود واحدهای مناسب ۷۰ تا ۱۱۰ متری برای خریدار واقعی دانست.

قیمت آپارتمان در منطقه 5

میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان، ۱۶ میلیون تومان

سرپرست آژانس املاک دلتا ۴۴ درباره دلیل پیشتازی منطقه ۵ در شیب افزایش قیمت‌ها گفت: افزایش قیمت در منطقه ۵ افزون بر رونق معاملات که البته کم اثر هم نیست، متاثر از التهاب روانی بازارهای ارز و طلا است که سبب شده مالکان به افزایش دستوری قیمت مبادرت کنند.

وی افزود: جهش دو تا سه برابری قیمت ارز در تابستان سال ۹۷ سبب شد تا قیمت ملک و به طور مشخص قیمت خانه، طی کمتر از ۶ ماه در منطقه ۵ دست‎کم دو برابر شود. به عنوان مثال تیرماه امسال  میانگین قیمت هرمترمربع آپارتمان ۱۰۰ متری در شهران تقریبا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و طی ۵ ماه اخیر همین آپارتمان به ۱۷ میلیون تومان در هر مترمربع رسیده است.

یگانه در پاسخ به این که میانگین قیمت در منطقه ۵ چقدر است گفت: قیمت خانه در مناطقی مثل کن ۱۴ و ۱۵ میلیون و آیت الله کاشانی و پونک ۲۱ تا ۲۳ میلیون تعیین شده است و اگر معدل این اعداد را در نظر بگیریم می‌توان میانگین ۱۶ تا ۱۷ میلیون را برای منطقه ۵ درنظر گرفت.

بازار به سمت ثبات قیمت پیش می‌‎رود

به گفته این کارشناس بازار مسکن، قیمت گذاری‌ها در ابتدا متاثر از نرخ صعودی دلار بود اما حالا که قیمت دلار در کانال ۹ هزارتومان در گردش است، چرا قیمت‌ها کاهش پیدانکرده است. این وضعیت نگران کننده که قیمت‌ها غیر کارشناسی تعیین می‌شود هم اکنون دربازار حاکم است.

خرید خانه در منطقه 5

یگانه همچنین افزود : مالکان در قیمت‌گذاری دیگر چندان به عرف و قوانین حاکم بر بازار توجهی ندارند. مثلا “در عرف بازار مسکن، خانه به ازای هرسال ۲ و نیم درصد دچار کاهش ارزش نسبت به خانه‌های نوساز می‌شود اما، برخی مالکان در بازار کنونی این رقم را به شکل دستوری و بنا بر سلیقه خود ۱۰۰ هزارتومان یا اعدادی در این بازه در نظر می‌گیرند.

سرپرست آژانس املاک دلتا ۴۴  در پاسخ به این پرسش که آیا بازار ملک به صورت کلی و به خصوص منطقه ۵ بازهم شاهد افزایش قیمت خواهدبود یا نه گفت: مشخص است که حباب قیمت به بالاترین حد خود رسیده است و در آینده  شاهد افزایش چشم گیر قیمت نخواهیم بود.

سرمایه‌گذار موفق در شرایط رکود خرید می‌کند

وی در پایان با بیان این که  رکود سال ۹۷ با سال ۹۲ متفاوت است اذعان کرد: اگر افزایش قیمت روی دهد در اصطلاح چندان زیاد نخواهد بود و در برخی مناطق خاص این افزایش روی می‎دهد.

کارشناسان گروه املاک دلتا معتقدند اگر شرایط عمومی جامعه به سمت آرامش و ثبات قیمت‌ها پیش رود، بازار ملک نیز از آرامش سایر بازارها تاثیر خواهدگرفت. در این شرایط خریدار و سرمایه‌گذار با تجربه می‌داند که خرید در شرایط رکود و ثبات به نفع او خواهدبود.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و گفت و گو  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…