دانه‌های شگفت‌انگیز برای سلامتی

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در تغذیه سالم، ریز مغذی‌ها نسبت به درشت مغذی‌ها در اندازه خیلی کمتری مورد نیاز بدن هستند. اما این مواد مغذی کارهای بسیاری برای عملکرد مغز و بدن انجام می‌دهند.
دانه های مغذی

تامین ریزمغذی‌ها در رژیم روزانه مانند سایر مواد غذایی ضروری است. علاوه بر مواد غذایی اصلی مانند غلات، لبنیات، حبوبات و پروتئین که بخش اصلی تغذیه را تشکیل می‌دهند، دانه‌ها نیز از نظر ارزش تغذیه‌ای بسیار غنی هستند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا بهترین دانه های مغذی را معرفی می‌کنیم.

دانه‌ آفتابگردان

دانه‌ آفتابگردان سرشار از ویتامین‌های گروهB بخصوص ویتامین B9(فولات) است که در محافظت از سیستم ایمنی نقش دارد. ویتامین E فراوان موجود در این دانه‌ یک آنتی‌اکسیدان قوی است و در پیشگیری از سرطان‌ها موثر است. البته نباید در مصرف دانه‌های شورشده یا بوداده آفتابگردان زیاده‌روی کرد.

کنجد

مصرف دانه‌های کنجد به‌شکل کامل، ارده یا روغن به تامین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن کمک می‌کند. کنجد همچنین حاوی پروتئین‌ها، روی، کلسیم و بسیاری از ویتامین‌هاست.

دانه کدو

دانه‌های کدو که به اسم تخمه کدو شناخته شده هستند جزو دانه های مغذی بشمار می‌روند. این دانه‌های مفید منبع ارزشمند آهن، روی، ویتامینB، منیزیم و پروتئین‌هایی است که سطح اضطراب را کاهش می‌دهند. تخمه کدو انتخاب خوبی در دوران رژیم گیاه‌خواری است و به افرادی که دچار کلسترول بالا هستند نیز توصیه می‌شود.

دانه کتان

به دلیل وجود فیبر فراوان، دانه‌های کتان به ثابت‌ نگه ‌داشتن قند خون کمک کرده و احساس سیری طولانی‌تری بعد از مصرف دارند. این دانه‌ها منبع غنی امگا ۳ هستند که برای سلامت مغز مفید بوده و در تقویت بینایی تاثیر دارند. براساس مطالعات، تخم کتان در پیشگیری از بعضی سرطان‌ها نیز موثر است.

 سیاهدانه

این دانه‌ها، دانه های مفید سیاه‌رنگی هستند که تا حدودی خواص ضدمیکروبی دارند. البته تاثیر آرام‌بخش و اتساع‌دهنده عروق نیز دارند که به این دلیل از نظر درمان آسم و پرفشاری خون مورد تحقیق دانشمندان است. مطالعات نشان می‌دهد ترکیبات فعال در سیاهدانه از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند.

دانه های مفید

دانه چیا

دانه‌های چیا(دانه‌هایی شبیه تخم‌شربتی) دانه های مغذی هستند که بخاطر مقدار فراوان فیبرها، امگا۳ و امگا۶ در ثابت نگه‌داشتن سطح چربی‌های خون در حد نرمال موثر هستند. این دانه‌ همچنین منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ بوده و آرد آن در رژیم غذایی افرادی که دچار عدم‌ تحمل گلوتن هستند، کاربرد دارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب با بهترین ادویه‌جات ضد التهاب آشنا شوید را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. زاهدی زاهدی زاهدی

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۰۸ ق٫ظ

    ریزدانه ها

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۲۹ ق٫ظ

      کاربر عزیز و گرامی
      از اینکه همراه ما هستید و با تقویت مثبت ما رو در ارتقای مجله دلتا یاری می کنید بی نهایت سپاس گزارم.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۱ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۳ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۰۸ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۵۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…