نکاتی در مورد نورپردازی اتاق خواب

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
علاوه بر سبک باید به رنگ‌های بکار رفته در دکوراسیون نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید زیرا نوع نورپردازی، شکل و ظاهر رنگ‎‌ها را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد.
نکات نورپردازی اتاق خواب

اتاق خواب نیز مانند سایر اتاق های خانه، قربانی اصلی و اول  کوچکی می شوند. اتاق خواب های امروزی باید علاوه بر فراهم کردن فضایی برای استراحت، فضایی هم برای کار و مطالعه داشته باشند که همین موضوع طراحی نورپردازی اتاق را کمی پیچیده کرده است. اما وقتی این پروسه را به موضوعات مشخصی تقسیم کنید، کار بسیار آسان تر خواهد شد. در این مطلب از مجله دلتا به معرفی نکات نورپردازی اتاق خواب خواهیم پرداخت.

نوع لامپ

اولین چیزی که در زمینه نورپردازی اتاق خواب مورد توجه قرار می‌گیرد سیستم‌های کمکی روشنایی هستند؛ مانند چراغ‌های رومیزی کنار تخت خواب یا لامپ‌های دیواری. استفاده از آباژورهای رومیزی یا لامپ‌های زمینی و دیواری با طراحی خلاقانه و کاربردی، راه بسیار مناسبی برای ایجاد تعادل و جذابیت در دکوراسیون داخلی هستند.

برای مثال در تصویر زیر راه‌های خلاقانه برای استفاده از لامپ‌های دیواری را مشاهده می‌کنید که هر کدام کاربردی مشخص داشته و در کنار سیستم اصلی، نور کافی برای انجام کارهای دیگر مانند تماشای تلویزیون یا مطالعه را نیز فراهم می‌کنند.

نورپردازی اتاق خواب

محل نصب لامپ

تصمیم بگیرید که هر لامپ یا چراغ کجا باید نصب شود. حتما لامپ را نزدیکی پریز برق قرار بدهید تا نیازی به سیم‌های اضافه نداشته باشید. مشخص کردن مکان دقیق لامپ به شما کمک می‌کند سایز و اندازه لامپ یا آباژور خود را کاملا بدانید.

برای مثال اگر لامپ را برای میز پاتختی می‌خواهید و از طرفی میز سطح کمی دارد باید لامپی با پایه‌های کوچک و باریک بگیرید تا بخوبی روی میز قرار بگیرد و از طرفی فضای زیادی برای قرار دادن سایر لوازم مانند گوشی و ساعت فراهم کند.

میزان روشنایی

یکی از نکات نورپردازی اتاق خواب این است که به چه میزان روشنایی در اتاق خود نیاز دارید. در بسیاری از خانه‌ها، اتاق خواب علاوه بر استراحت باید فضایی هم برای تماشای تلویزیون، مطالعه کتاب، کار، ورزش و برای بسیاری از جوان‌ها، فضایی برای قرار دادن سیستم های سرگرمی مانند کنسول و کامپیوتر فراهم کند.

در نتیجه اتاق خواب باید سیستم روشنایی چند لایه داشته باشد تا هر کدام بر فضایی مشخص تمرکز کرده و آن فضا را روشن کند. اگر در اتاق خواب کارهای نوشتاری و تحریری انجام می دهید با قرار دادن لامپ رومیزی، روشنایی کافی برای کار آخر شب خواهید داشت.

طراحی سیستم روشنایی

آخرین موضوع مهم در طراحی و انتخاب سیستم روشنایی مشخص کردن سبک دکوراسیون اتاق است. چراغ‌ها و لوسترهای روشنایی بخش بسیار مهمی از دیزاین اتاق خواب را تشکیل می دهند بنابراین باید دقیقا مطابق با سبک طراحی و تم مشخص جلو بروید و تمام لوازم را مرتبط با هم انتخاب کنید.

برای مثال در سبک کلاسیک، لوسترهای کریستالی با شاخه‌های زیاد مناسب هستند در حالی که برای سبک مدرن باید از لوسترهای ساده با شاخه های کمتر و شکل های گوشه دار مانند مستطیلی استفاده کرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه آشپزخانه‌ای زیبا داشته باشیم را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. مهدی

    ۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۶ ب٫ظ

    بسیار جالب وقابل استفاده در زیبا سازی است

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…