معجزه‌ای به نام تار عنکبوت

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تار عنکبوت یک شاهکار قابل توجه مهندسی بیولوژیکی است و به شدت با نیازهای خاص هر عنکبوت و استراتژی‌های شکار این موجود سازگار است.

عنکبوت‌ با گسترش خطوط شعاعی از خط لنگر، یک قاب برای تار ایجاد می‌کند که شبیه پره‌های چرخ است. این خطوط معمولا محکم‌تر هستند و با ابریشم چند لایه تقویت می‌شوند.

۳. ساخت مارپیچ شکار

هنگامی‌که قاب در جای خود قرار گرفت، تار عنکبوت وارد مرحله‌ای پیشرفته‌تر می‌شود. عنکبوت‌ها شروع به ساختن قسمت مارپیچی تار می‌کنند. آنها در یک الگوی مارپیچ از مرکز به سمت بیرون حرکت می‌کنند و رشته‌های ابریشمی چسبناکی به شکل مارپیچ اضافه می‌کنند. این مارپیچ‌های شکار برای گرفتن و نگه داشتن طعمه‌هایی که در تماس با تار هستند طراحی شده‌اند.

۴. خطوط پل

برخی از گونه‌های عنکبوت برای پشتیبانی اضافی خطوطی پل‌مانند ایجاد می‌کنند تا قسمت‌های مختلف تار خود را به هم متصل نمایند. این خطوط به‌عنوان مسیرهایی برای حرکت عنکبوت در سراسر تار عمل می‌کنند و پاسخ این سوال هستند که چرا عنکبوت به تار خود نمی چسبد .

۵. رشته‌های سیگنال

در برخی موارد، عنکبوت‌ها در تارهای خود رشته‌های سیگنال قرار می‌دهند. این نخ‌ها چسبناک نیستند و برای تشخیص ارتعاشات ناشی از گیر افتادن طعمه در تار استفاده می‌شوند. هنگامی‌که یک رشته سیگنال به ارتعاش در می‌آید، عنکبوت می‌تواند به سرعت شکار خود را پیدا کرده و بر آن هجوم ببرد.

جنس تار عنکبوت از چیست؟

تار عنکبوت از ابریشم ساخته شده است که یک فیبر مبتنی بر پروتئین است که توسط غدد تخصصی در شکم عنکبوت تولید می‌شود. ابریشمی که به صورت مایع ترشح شده و در تماس با هوا سخت می‌شود و رشته‌هایی را تشکیل می‌دهد که به آن‌ها تار گفته می‌شود.

جنس ابریشم عنکبوت فوق‌العاده محکم و در عین حال انعطاف‌پذیر است. این تارها محکم‌تر از فولادی با همان ضخامت است. سبک و الاستیک است که به آن اجازه می‌دهد انرژی را جذب کرده و خنثی کند. این ویژگی به جلوگیری از شکستن تار هنگام به دام افتادن طعمه کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی:  غول رودس، یکی از عظیم‌ترین عجایب هفتگانه جهان باستان

ترکیب دقیق ابریشم عنکبوت می‌تواند بسته به گونه جانور متفاوت باشد، اما به طور کلی از پروتئین‌هایی به نام فیبروئین تشکیل شده است. انواع مختلف فیبروئین‌ها به خواص مختلف ابریشم عنکبوت مانند استحکام، چسبندگی یا خاصیت ارتجاعی آن کمک می‌کنند.

تار عنکبوت

کاربردهای مختلف تار عنکبوت

عنکبوت‌ها می‌توانند انواع متفاوتی از ابریشم برای اهداف مختلف خود تولید کنند. به عنوان مثال، تارهای  یک شبکه دایره‌ای از ابریشم قوی‌تر و غیر چسبنده ساخته می‌شوند، در حالی که خطوط مارپیچی حاوی ابریشم چسبنده‌ای هستند که به گرفتن طعمه کمک می‌کند.

برخی از عنکبوت‌ها همچنین ابریشم‌های متناسب با نیاز سکنی گزیدن، تخم‌ریزی و جفت‌گیری تولید می‌کنند.

شایان ذکر است که همه عنکبوت‌ها تار نمی‌سازند و ابریشم تولید شده از نظر خواص و کاربرد متفاوت است. برخی از عنکبوت‌ها از ابریشم برای مقاصد دیگری مانند ایجاد خطوط کششی برای حرکت یا ساختن پناهگاه‌های محافظ استفاده می‌کنند.

ابریشم عنکبوت یک ماده قابل توجه با طیف گسترده‌ای از کاربردهاست که دانشمندان همچنان به بررسی خواص منحصر به فرد آن برای استفاده بالقوه در زمینه‌های مختلف از جمله پزشکی و مهندسی مشغولند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی

همچنین بخوانید

5 روش سفید کردن دندان در خانه

روش سفید کردن دندان در خانه به شما کمک خواهد کرد تا در عین آسانی،جذابیت و زیبایی بیشتری دا…