ستاره سهیل کجاست؟

۱۱
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ستاره سهیل در ابتدا به عنوان ستاره آلفای صورت فلکی آرگو معرفی می‌شد که اکنون به ۳ صورت فلکی تقسیم شده است. این ستاره در محدوده صورت فلکی شاه تخته قرار گرفته و اکنون با نام ستاره آلفای شاه تخته شناخته می‌شود.
دومین ستاره روشن آسمان

دومین ستاره روشن آسمان ستاره سهیل است. پس از شباهنگ، این ستاره روشن‌ترین ستاره در آسمان است. این ستاره به راحتی از نیم‌کره جنوبی زمین در اکثر شب‌های سال مشاهده می‌شود. در واقع برای مناطق وسیعی از سرزمین‌های جنوبی زمین، سهیل یکی از ستارگان حول قطبی است. این ستاره هیچ‌گاه غروب نمی‌کند. در ادامه این مطلب از مجله اینترنتی دلتا درباره ستاره سهیل، دومین ستاره روشن آسمان صحبت خواهیم کرد.

ستاره سهیل، دومین ستاره روشن آسمان

در نیمکره شمالی، دیدن این ستاره به‌ راحتی امکان‌پذیر نیست. این ستاره را در عرض‌های جغرافیایی بالاتر از ۳۷ درجه شمالی به هیچ وجه نمی‌توان دید.

در واقع ستاره سهیل در این مناطق طلوع نمی‌کند. به هر میزان که عرض جغرافیایی محل سکونت شما از ۳۷ درجه شمالی کمتر باشد، دیدن آن برای شما ساده‌تر و در مدت زمان بیشتری امکان‌پذیر خواهد بود.

در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی دومین ستاره روشن آسمان هیچ‌گاه طلوع نمی‌کند. در تهران هم حداکثر ۲ درجه بالای افق جنوبی ارتفاع می‌گیرد. هر چه به سمت شهرهای جنوبی‌تر جابه‌جا شویم حداکثر ارتفاع آن بیشتر و شرایط دیدنش ساده‌تر می‌شود.

بیشترین مقدار ارتفاع آن هم در چابهار است که به ۱۲ درجه از افق جنوبی می‌رسد.

دومین ستاره روشن آسمان

مشاهده ستاره سهیل

ستاره سهیل، ستاره‌ای با نور بسیار برافروخته در صورت فلکی شاه تخته است. سهیل به‌راحتی قابل مشاهده است زیرا در قسمت پایینی (جنوبی) آسمان شب در مناطق مرکزی و جنوبی ایران قرار دارد. زمانی‌که سهیل به ارتفاع بالاترین خود در آسمان برسد، آن زمان ستاره سهیل دومین ستاره روشن آسمان به ارتفاع بالاتری نیز می‌رسد. در این زمان، سهیل در نزدیکی افق جنوبی پایین دست شباهنگ قرار می‌گیرد. با توجه به نور زیاد آن، سهیل به راحتی در آسمان جنوبی قابل مشاهده است.

در اکثر مناطق ایران، سهیل در نزدیکی افق جنوبی دیده می‌شود. برای مشاهده آن، باید افق جنوبی را داشته باشیم و آسمانی پاک و صاف باشد؛ در غیر این صورت، ستاره ممکن است در پشت عوارض زمینی مخفی شود یا به دلیل وجود غبار و آلودگی در جو، درخشش خود را از دست بدهد.

موقعیت سهیل در آسمان نیمکره شمالی

در شب‌های سرد زمستانی، با نگاه کردن به آسمان، می‌توان ستاره شباهنگ را مشاهده کرد. وقتی شباهنگ به نقطه بالاتری از آسمان می‌رسد، می‌توان ستاره سهیل را در زیر آن و در نزدیکی افق جنوبی پیدا کرد. سهیل در این موقعیت بدون همراهی ستاره‌های دیگر قرار دارد و می‌توان آن را به آسانی تشخیص داد. در مناطقی که آسمان‌ صاف و بیابانی است، ستاره سهیل دومین ستاره روشن آسمان به وضوح دیده می‌شود و این بخشی از زیبایی شب در آسمان است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب راز مثلث برمودا یا مثلث شیطان را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

    ممنون بابت مطلب جالبتون

    پاسخ

    • منا رستمیان

      ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

      مرسی از شما که دنبال می‌کنید

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۳۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۲:۲۹ ب٫ظ

  5. محمد

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۴۰ ب٫ظ

    خوبوعالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۳ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر گرامی .

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۱۴ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۲۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۲۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…