همه چیز درمورد حساسیت دندانی

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حساسیت دندان یکی از ناراحتی‌های شایع دهان و دندان است که در تماس با بعضی مواد و در دماهای خاص با ناراحتی و دندان درد همراه است. دندان درد در این حالت، تیز و ناگهانی و البته موقتی است.
علت حساسیت دندان

اگر هنگام خوردن نوشیدنی‌ها یا غذاهای گرم و سرد، درد دندان را تجربه می‌کنید، احتمالاً دندان‌های حساسی دارید که بهتر است علت این حساسیت را پیدا کنید. برای تشخیص علت حساسیت دندان با این مطلب از مجله دلتا همراه شوید.

آسیب دیدن مینای دندان

مینای دندان یک لایه‌ سخت و محافظ است که روی دندان را می‌پوشاند. وقتی این لایه ضعیف و نازک می‌شود، پایانه‌های عصبی در معرض هر چیزی قرار می‌گیرند، واکنش نشان می‌دهند.

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی

نوشابه‌های گازدار، آب‌نبات‌های چسبناک، کربوهیدرات‌های پُرقند وموادی از این قبیل، همگی حاوی ترکیبات اسیدی هستند. اگر ماده‌ غذایی با ماهیت اسیدی خوردید، حداقل یک ساعت صبر کنید و سپس مسواک بزنید.

محکم مسواک زدن

وقتی محکم مسواک می‌زنید چیزی بیشتر از باکتری‌ها از روی دندان‌هایتان برمی‌دارید. باید از یک مسواک با برس نرم استفاده کرده و با زاویه‌ ۴۵ درجه نسبت به خط لثه مسواک بزنید تا دندان‌هایتان تمیز و قوی بمانند.

دندان‌ قروچه

دندان قروچه به مرور زمان مینای دندان را از بین می‌برد. گاهی پیدا کردن ریشه استرس و برطرف کردن آن، دندان قروچه را متوقف می‌کند.

حساسیت دندانی

بلیچینگ

بلیچینگ به سفید کردن دندان‌ها با مواد خاص توسط دندان‌پزشک گفته می‌شود. داشتن دندان‌های مرواریدی می‌تواند باعث دردناک شدن آن‌ها نیز بشود. خوشبختانه حساس شدن دندان‌ها به دلیل بلیچینگ معمولاً موقتی است.

تحلیل رفتن لثه‌ها

معمولا در سنین بالای چهل سال لثه‌ها از روی دندان‌ها پس‌روی کرده و ریشه دندان‌ها در معرض تماس با مواد قرار می‌گیرند. این ریشه‌ها مینایی ندارند تا از آن‌ها محافظت کند. در نتیجه در مواجهه با دمای مواد غذایی حساس خواهند شد.

بیماری لثه

بیماری لثه می‌تواند پشتوانه‌ استخوانی دندان را تخریب و ایجاد حساسیت دندانی کند. کشیدن سیگار یکی از عوامل مهم بروز بیماری لثه است.

تَرَک در دندان

وقتی دندان ترک می‌خورد این ترک‌خوردگی می‌تواند تا ریشه پیش‌روی کند. در نتیجه وقتی دندان سرد یا گرم می‌شود درد احساس می‌کنید.

استفاده مداوم از خمیردندان‌های سفیدکننده

ترکیبات سفید کننده موجود در این خمیر دندان‌ها اغلب ترکیبات پرقدرتی هستند. استفاده مداوم از این نوع خمیر دندان به مینای دندان آسیب می‌زند.

پلاک دندانی بیش از حد

تجمع بیش از حد پلاک (باکتری‌هایی که به سطح دندان می‌چسبند) باعث از بین رفتن مینای دندان می‌شود. هدف استفاده از نخ دندان و زدن مسواک، پاک کردن پلاک‌هایی است که بعد از غذا خوردن در دندانتان ایجاد می‌شود.

روزی دو بار مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از دندان درد دور باشید و لبخندتان زیبا باشد. فراموش نکنید که جهت بررسی سلامت دهان و دندان سالی دو بار به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب درد فک و ۶ علت آن را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۵۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۴۶ ب٫ظ

  3. فاطمه کیخسروی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۲۸ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

    • ناشناس

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۵۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…