چرا در خواب صدایی نمی‌شنویم؟

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در حالت خواب حافظه شنیداری می‌تواند فعال باشد و صداهای محیط اطراف را درک کند. این موضوع با بررسی جدید محققان با آزمایش میزان یادگیری در خواب در بین افراد به اثبات رسید اما هنوز در خصوص این موضوع تحقیقات کامل نشده است.
میزان شنوایی هنگام خواب

با خوابیدن، بخشی از ادراک ما از محیط کاهش می‌یابد. به همین دلیل قدرت شنوایی انسان در خواب تا حدود زیادی کاسته می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره میزان شنوایی هنگام خواب صحبت خواهیم کرد.

وضعیت میزان شنوایی هنگام خواب

ما می‌خوابیم و بعضی از اعضای بدن‌مان همچنان بیدار هستند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که ما خبر نداریم. هنگام خوابیدن ادراک ما از محیط به‌طور کامل کاهش نمی‌یابد بلکه تحت تاثیر امواج خاص مغزی تغییر می‌کند. بدن در طول خواب تصمیم می‌گیرد تا صداها و حرکاتی را نادیده بگیرد که در اطراف اتفاق می‌افتد. در واقع وقتی خواب هستیم صدا را می‌شنویم اما مغز ما آن‌ها را نادیده می‌گیرد. برای همین ما تصور می‌کنیم چیزی نشنیده‌ایم. این تصمیم‌گیری اغلب در مغز اتفاق می‌افتد.

در خواب بدن مانند همیشه کار می‌کند اما مغز مانند یک فیلتر عمل کرده و تصمیم می‌گیرد که به صدا پاسخ دهد یا نه. اگر به صدا پاسخ دهد، از خواب بیدار می‌شویم و اگر نه همچنان خواب می‌مانیم. اگر از خواب بیدار شویم، احتمالا حافظه ما صدا را شنیده است.

اگر بیدار نشویم، یعنی هیچ‌چیز نشنیده‌ایم. این یک ابزار خارق‌العاده برای محافظت از خواب ماست که در غیر این صورت هنگام خواب با هر صدایی بیدار خواهیم شد. البته این امر به این معنا نیست که موقع خواب کلا از دنیای اطراف خارج می‌شویم زیرا اگر این‌گونه بود، احتمالا جان ما هم در خطر می‌افتاد.

ارتباط بین خواب و حس شنوایی

مغز ما به صداهای بلند پاسخ می‌دهد

صداهای بلند‌تر احتمالا قابلیت بیشتری برای بیدار کردن ما نسبت به صداهای آرام‌تر دارند. مثلا یک صدای زنگ بلند یا صدای فریاد یا شکستن چیزها با صدای زیاد هنگام شب، احتمال بیشتری برای بیدار کردن ما دارد.

نوع صدا هم اهمیت دارد

صداهای غیر معمول یا صداهای مهم، معمولا احتمال بیشتری برای بیدار کردن ما دارند. مغز ما صداهای غیر معمول را به‌عنوان یک خطر برداشت می‌کند و در مورد آن خطر به ما هشدار می‌دهد. در نتیجه مغز تصمیم می‌گیرد که از ما محافظت کند یا در صورت نیاز فرار نماید.

کسانی که در طبیعت می‌خوابیدند می‌توانستند صداهای بلند را شناسایی کنند. صدا‌های عجیب و غریب مثل حیوانات را هنگام خواب بشنوند و به آن پاسخ دهند. مغز همچنین صداهای مهم را بهتر شناسایی می‌کند، مثل شنیدن صدای نام خودمان.

زمانی که دیگران نام ما را صدا می‌زنند، راحت‌تر بیدار می‌شویم تا زمانی که چیز‌های دیگری بگویند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا خواب رازهای ما را افشا می‌کند را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ دی ۱۴۰۰ در ۴:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۷:۱۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ در ۵:۲۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۵۳ ب٫ظ

  6. مسعود

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۰۷ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۸ ب٫ظ

      سپاس از شما کاربر گرامی و عزیز .

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…