چرا رعد و برق اتفاق می‌افتد؟

۱۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چیزی که در هنگام صاعقه حس می‌کنید اول نور و بعد صدایی کوبنده است. به همین علت به آن رعد و برق می‌گوییم یعنی چیزی که هم نور دارد و هم صدا.
علت صاعقه

ابرها یک سری بار الکتریکی انباشته دارند که در هنگام تخلیه آن و برخوردش به‌صورت قوس الکتریکی به زمین، صاعقه اتفاق می‌افتد. در این مطلب از مجله دلتا درباره علت صاعقه و هدف به وجود آمدن آن صحبت خواهیم کرد.

چرا رعد و برق اتفاق می‌افتد؟

در هنگام طوفان بادهای شدید، ابرها را باردار کرده و تبدیل به منبع انرژی خیلی زیادی می‌کنند. این منابع انرژی بین زمین و آسمان معلق مانده و به دنبال فرصتی هستند تا همه انرژی را در یک جا خالی کنند!

در یک لحظه که انرژی ابر به حالت اشباع می‌رسد ابر، هوای اطراف خود را یونیزه و انرژی خود را از این راه در زمین تخلیه می‌کند.

به صاعقه باید به چشم یک پدیده طبیعی خیلی عجیب و قدرتمند نگاه کرد. این پدیده انرژی خیلی زیادی دارد و می‌تواند اثرات زیادی به جای بگذارد.

علت رعد و برق

رعد و برق چه مشخصاتی دارد؟

صاعقه ولتاژ مشخصی دارد. بزرگی این ولتاژ بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون ولت است. البته گاهی هم دیده شده که این ولتاژ تا ۱۰۰ میلیون ولت هم پیش رفته است.

شاید نتوانید تصور درستی از این مقدار ولتاژ داشته باشید، اما اگر به شما یادآوری کنیم که ولتاژ شهری ۲۲۰ ولت دارد بزرگی ولتاژ این صاعقه‌ها کاملا برایتان روشن می‌شود!

هوا مقاومت زیادی در برابر عبور جریان برق دارد اما این ولتاژ آنقدر زیاد است که می‌تواند به راحتی مشکل مقاوت هوا را از سر راه بردارد!

اگر قرار باشد طبق قوانین فیزیک حرف بزنیم بعد از ولتاژ باید به سراغ جریان برویم. فکر می‌کنید جریان صاعقه چند آمپر باشد؟ ۱۰ هزار آمپر! البته باز هم در مواقعی دیده شده که این جریان سر به فلک کشیده و تا ۲۰ هزار آمپر هم رسیده است.

باز هم برای اینکه ذهنیتی نسبت به این عدد پیدا کنید از مثال روشنی استفاده می‌کنیم و آن این است که بیشترین جریانی که از کنتور خانه می‌گذرد فقط ۲۵ آمپر است.

حالا با دانستن ولتاژ و جریان می‌توانید انرژی باورنکردنی صاعقه‌ها را به راحتی پیدا کنید: ۱۰۰ میلیارد وات انرژی! انرژی‌ که گاهی خیلی بیشتر از این مقدار هم می‌رود و خیلی غیر قابل تصور است.

در هر زمان چند بار صاعقه زده می‌شود؟

گاهی صاعقه‌های زیادی در یک زمان مشخص زده می‌شود. هیچ کس نمی‌تواند پیش بینی کند که دقیقا چند بار ممکن است این اتفاق بیفتد.

اما می‌توانیم در همین حد بگوییم که در مناطق کویری و کوهستانی احتمال اینکه پشت سر هم صاعقه به زمین برخورد کند از جاهای دیگر بیشتر است.

یک سری جاها هم در دنیا هستند که صاعقه خیزترند! عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کمترین آمار صاعقه ۳ بار در ساعت در مناطق قطبی و بیشترین آمار ۱۰۰۰ بار در ساعت در کوه‌های آلپ است.

در ایران هم رشته کوه‌های البرز نقاط صاعقه خیز به حساب می‌آیند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه عمر یخچال و فریزر را زیاد کنید؟ را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۵:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۶:۳۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۱۰ ق٫ظ

    لطفا دانستی های سخت تر بگذارید، رعد و برق به نظر من خیلی ساده ست. ممنون

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۱۲ ب٫ظ

      از اینکه همراه فرهیخته ای چون شما داریم خرسندیم.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۲۹ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۰۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۰۲ ب٫ظ

  8. مژده

    ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۱۸ ب٫ظ

    ممنون لطفاً دانستنی بیشتر بگذارید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۲۱ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر عزیز و گرامی
      بله حتما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…