زنگ خطر مصرف زیاد اسید فولیک

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مکمل‌های فولیک اسید هنگامی که به میزان دوز تجویز شده مصرف شوند، هیچ عوارض جانبی را ایجاد نخواهند کرد. با این حال، مصرف میزان بالای فولیک اسید می‌تواند اثرات منفی در سلامت داشته باشد.
مصرف اسید فولیک

اسید فولیک، فرم مصنوعی ویتامین B9 است. هنگامی که این ویتامین بطور طبیعی در مواد غذایی ظاهر شود فولات نامیده می‌شود. اسید فولیک نقش مهمی در تشکیل سلول و DNA دارد. اما مانند هر ماده خوراکی دیگری مصرف اسید فولیک هم به صورت بی‌رویه عوارضی در پی دارد. در شناخت این عوارض با مجله دلتا همراه باشید.

چگونه اسید فولیک اضافی ایجاد می شود؟

لازم است بدانید درصد بسیار کمی از اسید فولیکی که از مکمل‌ها دریافت می‌کنید به شکل فعال آن در روده تبدیل می‌شود. این امر هنگام خوردن غذاهای حاوی مقدار زیاد فولات برعکس است. سطح پایین فولات در خون با مشکلاتی مانند خطر نقص مادرزادی، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و حتی برخی سرطان‌ها مرتبط است.

با این حال، دریافت اسید فولیک اضافی از مکمل‌ها به سلامتی آسیب می‌رساند. در ادامه چند عارضه مصرف بیش از حد اسید فولیک آورده شده است.

کمبود ویتامین B12

مصرف زیاد اسیدفولیک ممکن است کمبود ویتامین B12 را پنهان کند. بدن از ویتامین B12 برای ساختن گلبول های قرمز خون و عملکرد مناسب قلب و مغز استفاده می‌کند. کمبود پنهان این ماده مغذی آسیب جدی در قلب و مغز ایجاد می‌کند.

مکمل اسید فولیک

تسریع زوال ذهنی مربوط به سن

مصرف بیش از حد اسید فولیک باعث تسریع روند زوال عقل ناشی از افزایش سن می‌شود. به ویژه در افرادی که سطح ویتامین B12 نیز در آنها پایین است.

کند کردن رشد مغزی در کودکان

بسیاری از زنان فقط از طریق مواد غذایی، موفق به دریافت مقدار اسید فولیک کافی نمی‌شوند و در دوران بارداری اغلب باید ازمکمل‌های اسید فولیک استفاده کنند. مصرف فولات به میزان کافی در دوران بارداری برای رشد مغز کودک ضروری است. با این حال، مصرف بیش از حد این مکمل باعث مقاومت به انسولین و رشد کند مغز در جنین می‌شود.

احتمال بازگشت مجدد سرطان

قرار گرفتن سلول های سالم در معرض سطح کافی اسید فولیک، از سرطانی شدن آنها محافظت می‌کند. با این حال، قرار گرفتن سلول‌های سرطانی در معرض ویتامین زیاد ممکن است به رشد یا گسترش آنها کمک کند. به خاطر داشته باشید برعکس مکمل، خوردن مقدار زیاد مواد غذایی غنی از فولات مانند جگر، عدس، سبوس برنج و اسفناج خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد و حتی به کاهش آن نیز کمک می‌کند.

مقدار توصیه شده

میزان مصرف روزانه این ویتامین برای اکثر بزرگسالان ۴۰۰ میکروگرم است. زنان باردار و شیرده روزانه باید به ترتیب ۶۰۰ و ۵۰۰ میکروگرم دریافت کنند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب باورهای اشتباه درباره مکمل ها و ویتامین ها را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…