بازار مسکن در سال ۹۸ امیدوار کننده است؟

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش سقف تسهیلات بافت فرسوده و اظهاراتی در رابطه با برنامه خانه دار شدن اقشار متوسط و ضعیف این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که آیا بازار مسکن در سال 98 امیدوار کننده خواهد بود؟ این درحالی است که آمارها رونق ساخت و ساز را منوط به گذر زمان و ثبات قیمت‌ها می‌داند.
بازار مسکن در سال 98

 بازار مسکن در سال ۹۸ از دیدگاه مسئولان پر رونق و امیدوار کننده خواهد بود، نکته‌ای که در آخرین اظهار نظرهای وزیر راه و شهرسازی در مورد آینده بازار مسکن نیز مشهود بود. امیدواری به آینده بازار مسکن درحالی از جانب برخی مسئولان مطرح می‌شود  که هیچ کدام از پارامترهای اثر گذار در بازار نشانه‌ای از رونق ساخت و ساز را در آینده ندارند.

به گزارش مجله دلتا، وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهار نظر خود در مورد وضعیت مسکن در کشور و سیاست‌های وزارتخانه تحت مدیریتش گفت:  طراحی برنامه عملیاتی و جامع در حوزه مسکن و توجه به دهک‌های نیازمند در دستور کار این وزارتخانه است. ضمن اینکه در هر شهر و منطقه‌ای که نیاز به ساخت مسکن باشد حتماً این اقدام اجرا خواهد شد.

پایان پروژه مسکن مهر تا پایان سال ۹۸

وزیر راه هم‎‌چنین پایان پروژه مسکن مهر را ضروری دانسته است و از لزوم تخصیص بودجه برای پایان این پروژه سخن گفته‎است. پیشنهاد محمد اسلامی برای تامین بودجه جدای از اعتبارات دولتی، فروش زمین‎ها به‌جای اجاره‌های ۹۹ ساله است.

درحالی که از مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر ساخت ۱ میلیون و ۷۸۰ هزار واحد به پایان رسیده‎است، تکمیل ۴۲۰ هزار واحد باقی مانده چالش رویاروی دولت در قبال این پروژه فرسایشی است.

جدای از نوسان‎های ارزی و مسئله آورده متقاضیان، تامین زیرساخت‌های خدماتی این پروژه‌ها از جدی‌ترین موانع تکمیل و تحویل پروژه‌ها است. طبق برآوردها تکمیل مسکن مهر ۱۱ هزار میلیارد تومان خرج روی دست دولت خواهدگذاشت.

 بازار مسکن در سال ۹۸ از دیدگاه مسئولان

محمد اسلامی معتقد است: دو سال آینده برای بخش مسکن اتفاقات خوبی خواهد افتاد و بازار مسکن در سال ۹۸ رونق باز می‌گیرد اما شواهد امر در  بازار و شرایط فعلی قشرهای متوسط جامعه نشان از این واقعیت دارد که بازار مسکن تا رونق، فاصله‎ای قابل توجه دارد.

اظهارات وزیر راه در باره تولید مسکن و رونق بازار با توجه به تعداد واحدهایی که ساخت آن‎ها تا پایان دولت دوازدهم وعده داده شده است، در کنار نیاز یک میلیونی سالانه کشور به مسکن، نشان می‌دهد که دولت حساب ویژه‌ای روی بخش خصوصی در این حوزه باز کرده است.

هرچند شاخص‌های آماری در رابطه با صدور پروانه ساخت برای بخش خصوصی در تهران از افزایش ۳۲ درصدی واحدهای مسکونی نسبت به بهار سال گذشته خبر می‌دهند اما با توجه به کاهش ۵۴ درصدی معاملات، احتمالا نیمی از واحدهای آماده تولید به ۴۹۰ هزار واحد خالی استان تهران افزوده خواهد شد.

آینده بازار ساخت وساز

تاثیر گرانی مصالح بر ساخت و ساز

افزایش نرخ دلار در حالی بر قیمت مصالح اثر گذاشته است که عمده مصالح ساختمانی در داخل کشور تولید می‌شود و  نباید تاثیری قابل توجه از نوسانات ارزی داشته باشد. اما در کمال تعجب مصالح ساختمانی با رشد قیمت مواجه شده است.

به طور مثال در شش ماهه ابتدای سال ۹۷  گروه ورق‌های گالوانیزه از ۵۴ تا ۹۳ درصد، گروه لوله و پروفیل‌های فولادی از ۲۶ تا ۱۵۱ درصد، گروه میلگرد از ۹۸ تا ۱۴۶  درصد و گروه سنگ‌های تخت پلاک از ۷ تا ۵۶ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. مطمئنا این افزایش قیمت بر کندتر شدن روند ساخت و ساز اثر خواهد گذاشت.

تسهیلات بافت فرسوده  برای رونق ساخت و ساز کافی نیست

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری  ۱۸ آذرماه امسال خبر داد که بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه با افزایش تسهیلات ساخت به میزان ۱۱۰ میلیون تومان در بافت فرسوده موافقت کرده است. از این مبلغ ۷۰ میلیون تومان  بدون سپرده با نرخ سود ۱۸ درصد و ۴۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد است محاسبه می‎شود. این موضوع هرچند مسئولان را به آینده بازار مسکن امیدوار کرده است اما دست اندرکاران بخش خصوصی در عرصه ساخت و ساز این افزایش را چندان کارآمد نمی‌دانند.

دبیر کانون انبوه‌سازان با بیان این‌که تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت در بافت فرسوده با وجود تصویب، هنوز اجرایی نشده است گفت: حتی همکاران ما برای پروژه‌هایی که تعریف کرده‎اند تسهیلات را با نرخ خارج از مصوبه دریافت می‌کنند. با توجه به کاهش ارزش پول ملی و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های تولید، این میزان وام تاثیر خود را از دست داده است. بنابراین بانک عامل و وزارت راه و شهرسازی افزایش تسهیلات ساخت با نرخ متفاوت را برای بخش تولید در نظر گرفته‎اند.

به گفته پورحاجت، تسهیلات ۱۱۰ میلیون تومانی، ضروری اما ناکافی است. هم‌اکنون هزینه ساخت مسکن حدود متری سه میلیون تومان است که منابع بانکی باید تا ۸۰ درصد هزینه‌های تولید را پوشش دهد. با این‌حال همین که مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند که باید وام نوسازی و بهسازی مناطق هدف بازآفرینی شهری را پرداخت کنند و آن را افزایش دهند رویکردی مثبت تلقی‌ می‌شود.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبار مسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…