مسئولیت قراردادی، مهمترین جزء یک قرارداد!

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در هر قرارداد، طرفین دارای مسئولیت‌های مختلفی هستند. اگر هرکدام از طرفین به تعهد خود عمل نکنند طرف دیگر حق شکایت کردن از او را خواهد داشت.
خسارت‌های قراردادی

مسئولیت قراردادی، زمانی حاصل می‌شود که شخص متعهد به انجام دادن کاری شده است اما از انجام آن خودداری کند و یا این که آن کار را ناقص و یا نادرست انجام دهد. در این صورت باید خسارت ناشی از انجام ندادن یا ناقص و نادرست انجام دادن کار خود را پرداخت کند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی انواع خسارت‌های قراردادی پرداخته می‌شود.

 مسئولیت قراردادی

خسارت تاخیر انجام تعهد در قراردادهای ساخت و ساز

یکی از انواع خسارت‌های قراردادی خسارت تاخیر انجام تعهد است. زمانی که شخص متعهد به انجام کاری می‌شود اگر آن کار را در مدت زمان معین انجام ندهد در این صورت می‌توان او را به انجام دادن آن کار مجبور کرد و هم این که، به دلیل تاخیرش در انجام دادن تعهدش از او خسارت گرفت.

به عنوان مثال یکی از شروط مهم در قراردادهای ساخت و ساز  و پیش فروش ملک، تعیین تاریخ تحویل ملک است. با توجه به مسائل مختلفی که سازندگان با آن درگیرند، همیشه تلاش می‌کنند زمان تحویل ملک را برای جلب خریدار کوتاه نشان دهند و معمولاً به دلایل مختلف نمی‌توانند به تعهد خودعمل کنند. این موضوع باعث ضرر خریدار می‌شود. در این زمان خریدار ملک می‌تواند بابت هر روز تاخیر، از سازنده خسارت دریافت کند.

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد

خسارت ناشی از عدم انجام تعهد، نوع دیگری از خسارت های قراردادی است.  شخصی که تعهدی به نفع او شده است صرفاً خواهان اجرای تعهد در همان زمان تعیین شده در قرارداد است. به عنوان مثال شخصی که در حال ساختن ساختمان است فقط می‌تواند در روز یکشنبه بتن ریزی ساختمان خود را انجام دهد. اگر شخص متعهد روز دوشنبه برای این کار بیاید شخص سازنده ساختمان می تواند از او بابت انجام ندادن کارش در روز تعیین شده، خسارت عدم انجام تعهد بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب نکات طلایی قرارداد پیش فروش ساختمان را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …