نکات طلایی قرارداد پیش فروش ملک

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رعایت یک‌سری نکات در تنظیم قرارداد پیش فروش املاک باعث می‌شود از مشکلات بعدی جلوگیری گردد.
قرارداد پیش فروش املاک

در سال‌های اخیر ، قراردادهای پیش فروش ملک از رونق بسیاری برخوردار شده‌اند. همراه با افزایش قراردادهای پیش فروش مسکن، دعواهای حقوقی مرتبط با آن نیز رشد زیادی داشته‌اند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نکات مهم در خصوص قرارداد پیش فروش املاک پرداخته می‌شود.

پیش فروش

پیش فروش یا پیش خرید چیست؟

بطور کلی به آن دسته از املاکی که قبل از تکمیل شدن و قبل از اینکه قابل سکونت شوند به فروش می رسند، پیش فروش و به املاکی که قبل از تکمیل و ساخته شدن خریداری شوند، پیش خرید می‌گویند.

نکاتی که باید در تنظیم قرارداد پیش فروش املاک به آن دقت کنید:

مشخصات طرفین

برای تنظیم قرارداد پیش فروش املاک ابتدا باید مشخصات طرفین از جمله نام، تاریخ تولد، شماره شناسنامه، نشانی و شماره تماس و…نوشته شود. همچنین باید مشخص شود فروشنده چه سمتی دارد و آیا می‌تواند در مورد ملک، معامله‌ای انجام دهد؟!

قبل از بستن قرارداد، باید با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و ارائه پلاک ثبتی ملک مورد معامله، از آخرین مالک و وضعیت توقیفی و ممنوع المعامله نبودن مالک اطمینان حاصل کرد.

سند رسمی یا وکالت‌نامه

مسأله دیگری که در تعهد تنظیم سند رسمی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که شخص متعهد و فروشنده آیا سند رسمی یا وکالت‌نامه رسمی از صاحب سند برای این امر دارد یا خیر؟!

تاریخ تحویل ملک

یکی از شرط‌های مهم قرارداد پیش فروش، تعیین تاریخ تحویل ملک است که باید برای اجرای آن، ضمانت اجرای محکمی قرار داد تا در صورت تأخیر، خریدار بتواند کلیه ضررهای خود را جبران نماید.

یکی از بهترین ضمانت اجراهای تعهد تحویل ملک، خسارت تأخیر روزانه بر اساس قیمت اجاره همان ملک است.

بیمه

از دیگر وظایف پیش‌فروشنده، بیمه کردن مسئولیت خود در قبال خساراتی است که ممکن است از عیب بنا یا تجهیزات و خسارات ناشی از عدم رعایت موازین قانونی، در مقابل خریدار یا اشخاص ثالث اتفاق بیفتد. اگر خسارات وارد شده بیش از مبلغِ پرداختیِ بیمه باشد، پیش‌فروشنده ضامن مابه‌­التفاوت بوده و باید خسارت را پرداخت کند.

انتقال سند

پس از اتمام کار ساختمانی در مدت زمان پیش‌بینی شده در قرارداد و تأیید مهندس ناظر و وصول تمامی مطالبات، پیش‌خریدار می‌تواند با ارائه‌ مدارک، مبنی بر انجام تعهدات خود، به دفترخانه‌ اسناد رسمی، درخواست انتقال سند رسمی به نام خود را بدهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب از قرارداد انتقال پارکینگ آپارتمان چه می‌دانید؟ را بخوانید.

 

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۳۵ ق٫ظ

    مفید بود اگر بیشتر و جامع تر توضیح داده شود خیلی بهتراست

    پاسخ

  2. منجی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۰ ق٫ظ

    کاربردی بود

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …