روغن حیوانی، مفید یا مضر؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
حتما بارها دیده و شنیده‌اید که تولید‌ کنندگان روغن حیوانی و روغن دنبه ادعاهای زیادی در مورد اثرات مفید محصولات خود بیان می‌کنند. اما باید بدانید که این ادعاها هیچ‌گونه پایه و اساس علمی ندارند.
روغن حیوانی

انتخاب روغن مصرفی همواره دغدغه مهمی بوده است. زیرا مصرف روغن نامناسب تاثیرات فراوانی بر سلامت بدن دارد. متخصصان تغذیه معتقدند روغن حیوانی روغنی نامناسب بوده و مصرف آن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. از نظر علم تغذیه، مصرف روغن حیوانی به طور کلی رد شده و هر روغنی که در دمای اتاق به صورت جامد باشد برای بدن مضر است. در مقابل هر روغنی که در دمای محیط مایع باشد برای بدن مفید است. برای درک علت این موضوع با این مطلب از مجله دلتا همراه باشید.

روغن حیوانی

استفاده از چربی‌های حیوانی به عنوان روغن، مضرات فراوانی برای افراد دارد. چرا که این چربی‌ها حاوی مقادیر بالایی اسیدهای چرب اشباع و کلسترول مضر هستند. نتیجه‌ مصرف مداوم این‌گونه چربی‌ها رسوب کلسترول در عروق، گرفتگی رگ‌ها، سخت شدن دیواره عروق و افزایش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته است. در بین روغن‌های حیوانی فقط روغن ماهی به دلیل مایع بودن در دمای محیط برای بدن مفید است.

روغن گیاهی

روغن‌های گیاهی

روغن‌های کلزا، زیتون و کنجد برای سلامتی بدن مفید هستند. این روغن‌ها با توجه به ترکیب اسیدهای چرب و نسبت‌های مختلف آنها، برای قلب و عروق، التهاب و یا کبد چرب مفید هستند.

روغن سرخ‌کردنی

حتی روغن کنجد که بیشترین تحمل حرارت را دارد و دمای تا حدود ۲۲۰ درجه را تحمل می‌کند، فقط برای سرخ کردن‌های بسیار سطحی با حرارت پایین توصیه می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود فقط از روغن‌های مخصوص سرخ کردنی برای سرخ کردن استفاده شود. استفاده از روغن‌های دیگر در حرارت بالا برای سرخ کردن سرطان زا است.

روغن‌های کارخانه‌ای مشتقات نفتی ندارند

این تنها یک باور غلط است و به هیچ عنوان قابل تایید نیست. روغن‌های گیاهی کارخانه‌ای مناسب مصرف هستند. در صورت وجود مشتقات نفتی، از آنجایی که تمام این ترکیبات در بدن جذب نمی‌شوند، با مصرف آنها سیستم گوارشی بلافاصله واکنش نشان می‌دهد و باعث بیماری می‌شود.

روغن گیری دستی

این روش به دلیل آلودگی بالای دانه‌های روغنی مناسب نیست و چون تصفیه شیمیایی صورت نمی‌گیرد و تنها با یک فیلتر ساده انجام می‌شود، به همین دلیل آلودگی زیادی را وارد روغن می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کدام غذاها حاوی کلسترول بد هستند؟ را بخوانید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۴۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۲۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۲۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۰۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۲۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۱۶ ب٫ظ

  8. balal ghanooni

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۰۰ ب٫ظ

    فقط از روی یک نزری که در دما اتاق خامد هست نظر ندید مادر بزرگم ۱۲۴سال از روغن حیوانی استفاد کرد چرا هیچ بیماری نگرفت

    پاسخ

    • نوشین حائری

      ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۲ ق٫ظ

      سلام دوست عزیز سپاس از همراهی‌تون. مادربزرگ و پدربزرگ‌های عزیزمون زندگی پرتحرک و کم استرسی داشتند. دقیقا برعکس ما! روغن حیوانی فقط به خاطر جامد بودن مضر نیست. ترکیباتش در رگ‌ها رسوب میکنه خصوصا برای ما که زندگی‌هامون کم تحرک هست و اکثرا با چاقی هم درگیر هستیم. ممنون از نظرتون

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…