آیا تولید ارز دیجیتال در ایران جرم است؟

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانونی بودن تولید ارزهای دیجیتال و کسب درآمد از طریق مذکور دغدغه عده زیادی از مردم به ویژه جوانان است.
قانونی بودن تولید ارزهای دیجیتال

با پیدایش صنعت تولید و معامله ارز های دیجیتال، این روزها اغلب مردم به این موضوع فکر می کنند که با در نظر گرفتن مقداری از سرمایه، روزانه و حتی در منزل خود بتوانند درآمدهای ارزی کلان با ریسک کم و سود زیاد داشته باشند. به دلیل نوپا بودن صنعت ارز دیجیتال روشن است که رویکرد دولت‌های سراسر دنیا در مورد سایر ارزهای دیجیتال شفاف و قطعی نباشد. در این نوشتار از مجله دلتا به قانونی بودن تولید ارزهای دیجیتال پرداخته می‌شود.

ارز دیجیتال

قانون در خصوص ارزهای دیجیتال در ایران

تولید و معامله انواع مختلف ارزهای دیجیتال در ایران هنوز به‌طور کامل به رسمیت شناخته نشده است اما سرمایه‌گذاری، نگهداری یا استفاده از انواع ارزهای دیجیتالی در کشور جرم هم نیست.

طبق ماده ۲ قانون مجازات عمومی، «هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی‌توان‌ جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شده باشد.».

بنابراین به‌دلیل عدم وجود مجازات برای تولید ارزهای دیجیتال نمی‌توان این عمل را جرم دانست و به نوعی می توان به قانونی بودن تولید ارزهای دیجیتال اشاره کرد. اما اگر با ارزهای دیجیتال پول‌شویی یا هر فعالیت مجرمانه دیگر انجام شود، مشمول مجازات خواهد بود.

وضعیت قانونی استخراج ارز دیجیتال در ایران

امکان وارد کردن دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال به ایران وجود دارد اما برای ترخیص دستگاه‌های استخراج، اخذ مجوز از وزارت صنعت ضروری است. پس میتوان استخراج هرگونه ارز دیجیتال در ایران را قانونی دانست اما باید برای انجام آن از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز دریافت شود. استخراج ارزهای دیجیتال بدون مجوز از وزارت مذکور ، غیر مجاز است.

قابلیت شکایت در صورت کلاهبرداری در خصوص ارزهای دیجیتال

در صورت رخ دادن هرگونه کلاهبرداری، هک یا عمل نکردن به هرگونه تعهد در فضای ارزهای دیجیتال فرد حق شکایت کردن را دارد.

قوه‌ قضائیه به این شکایت رسیدگی خواهد کرد چراکه نهادهایی مانند نیروی انتظامی در قبال کلاهبرداری‌های حوزه فناوری مسئولیت و اختیار دارند. بنابراین، جدای بحث چیستیِ ارزهای دیجیتال، به‌عنوان یک فناوری، قانون می‌تواند پیگیری‌های لازم را تا جایی که ممکن باشد، انجام دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب نکاتی درباره دورکاری در قانون کار که باید بدانید را بخوانید.

 

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۲۰ ب٫ظ

  2. منجی

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

    خیلی مفید بود

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …