چرا شب تاریک است؟

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آسمان شب یکی از اسرار آمیزترین و زیباترین پدیده‌های خلقت است که در طول هزاران سال گذشته ستاره شناسان زیادی به تماشای آن پرداخته اند و حقایق جالبی درباره‌اش کشف کرده‌اند.
علت تاریکی شب

وقتی از کسی بپرسیم چرا شب تاریک است در جواب آن احتمالا می‌گوید چون شب است. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، پاسخ به این سوال چندان هم ساده نیست. در ادامه این مطلب از مجله دلتا قصد داریم درباره علت تاریکی شب صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چرا شب تاریک است؟

اولین پاسخی که ممکن است به ذهن برسد این است که کره زمین هر ۲۴ ساعت یک بار به دور خورشید می‌‌چرخد. در طول این مدت بخشی از کره زمین که روبروی خورشید قرار ندارد و نور این ستاره به آن نمی‌رسد شب است و تاریک دیده می‌شود. این پاسخ کاملی نیست زیرا بجز خورشید ستاره‌های درخشان زیادی در کهکشان‌ها وجود دارند. تعداد ستاره‌ها به قدری است که می‌توانند هنگام شب نیز آسمان را روشن کنند.

تاریکی شب

جهان بی‌نهایت نیست

تا قرن بیستم ستاره شناسان گمان می‌کردند جهان تا ابد ادامه دارد و نمی‌توان همه ستاره‌های آن را شمارش کرد. این باور یک مشکل بزرگ داشت:‌‌

اگر اندازه دنیا بی‌نهایت باشد، باید همیشه نور ستاره‌ها را ببینیم و آسمان شب نیز مانند آسمان روز روشن باشد. اگر آسمان نیز پر از ستاره بود دیگر هرگز تاریکی شب را تجربه نمی‌کردیم.

این تناقض ستاره شناسانی را که گمان می‌کردند جهان بی‌نهایت بزرگ است آزار می‌داد. آن‌ها دیگر توضیحی درباره تاریک بودن آسمان در هنگام شب نداشتند. این مشکل تا مدت‌ها به عنوان یکی از موضوعات اسرار آمیز در علم اخترشناسی مطرح بود.

امروزه ستاره شناسان دریافته اند که جهان بی نهایت نیست بلکه محدود است. آن‌ها دریافتند حتی اگر زمین میلیاردها ستاره در خود جای داده باشد باز هم ستاره‌های کافی برای روشن کردن همه فضا در آن وجود ندارد.

دلایل دیگری نیز باعث می‌شوند آسمان شب تاریک‌تر شود

ستارگان و کهکشان‌های درون زمین همواره در حال دور شدن از هم هستند. طی کردن چنین مسافت‌های طولانی بین کهکشان‌ها زمان زیادی می‌برد.

هنگامی که ستاره شناسان به یک کهکشان با فاصله یک میلیون سال نوری از زمین نگاه می‌کنند در واقع کهکشان را به گونه‌ای که یک میلیون سال نوری پیش بوده است می‌بینند. در واقع نوری که امروز از آن کهکشان خارج می‌شود حتی بیشتر از این زمان طول می‌کشد تا به زمین برسد زیرا فاصله کهکشان‌ها دائما در حال افزایش است.

به عبارت دیگر مقدار انرژی نوری که از ستارگان دور به ما می‌رسد دائما در حال کاهش است. هر چه ستاره‌ها از ما دورتر می‌شوند نور آن‌ها کمتر به ما می‌رسد.

این دلایل به همراه بسیاری موارد دیگر باعث شده آسمان شب با وجود میلیاردها ستاره در کهکشان‌ها همیشه تاریک بوده و تاریک بماند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب رازهای شگفت انگیز تغییرات تاریخی بدن انسان را بخوانید.

 

 

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۳۵ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۲۴ ق٫ظ

      از همراهی شما کاربر فرهیخته سپاس گزاریم.

      پاسخ

  2. مسعود

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۲۳ ب٫ظ

    مرسی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۵۱ ق٫ظ

      کاربر گرامی و فرهیخته مجله دلتا، از اینکه با ما همراهید سپاس گزاریم و برایتان یک دنیا شادی و سلامتی را از خدای مهربان آرزو می کنیم.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۱ ق٫ظ

  5. سالار

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۵۳ ب٫ظ

    جالب بود ولی کافی نبود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما
      حتما بررسی خواهد شد.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۲۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…