یک سوم ظرفیت بخش مسکن فعال است

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک سوم ظرفیت بخش مسکن فعال است

بررسی سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی در شش ماه نخست امسال نشان می‌دهد هم‌اکنون یک سوم ظرفیت واقعی این بخش فعال است.

سهم ۱۲.۸ درصدی بخش مسکن از کل تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در شش ماه ابتدای امسال حاکی است سرمایه‌گذاران هنوز وارد این بازار نشده‌اند و عمده تسهیلات به مصرف‌ کنندگان اختصاص دارد.

به گزارش مجله‎ی دلتا با توجه به این‌که بخش مسکن می تواند ۴۰ درصد از اقتصاد کشور را جذب و راه‌اندازی کند؛ سهم این بخش از تسهیلات بانکی حدود یک سوم ظرفیت واقعی آن است.

این موضوع نشان می‌دهد بازار مسکن با وجود رسیدن به رشد ۷ درصد در چهار ماه نخست سال ۹۶ هنوز با حداکثر ظرفیت خود فعال نیست.

در شش ماهه نخست سال ۹۵ مسکن و ساختمان حدود ۱۹ هزار و ۹۴۸ هزار میلیارد تومان ازکل تسهیلات ۲۷۰ هزار میلیاردی را در بیش از ۴۳۲ هزار و ۳۰۰ مورد دریافت کرده که در مجموع ۱۲.۸ درصد کل تسهیلات بوده است.

یک سوم ظرفیت بخش مسکن فعال است

از این مبلغ ۴ و ۲۱ دهم درصد برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شده و تا ۷ و ۴۴ دهم درصد آن برای خرید مسکن بوده است. این در حالی است که بخش خدمات، بالاترین سهم از تسهیلات بانکی را به میزان ۱۰۸ هزار میلیارد تومان داشته است. بخش صنعت و معدن بیش از ۸۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، بخش کشاورزی ۲۱ هزار میلیارد تومان و حوزه بازرگانی ۲۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان دریافت کرده است.

جدا از این‌که کشور سالانه به یک میلیون واحد مسکونی نیاز دارد و بر اساس برآوردها هم‌اکنون تولید بیش از ۴۰۰ هزار واحد نیست، عرضه تسهیلات ارزان قیمت برای تولید مسکن درتوانایی و هم‌چنین نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد برای این بخش ضروری به نظر می‌رسد.

هم اکنون بانک مسکن تسهیلاتی با سود ۹.۵ درصد از طریق سپرده‌گذاری برای خرید مسکن پرداخت می‌کند. اما از ابتدای سال ۹۴ تا کنون تعداد تقاضا برای دریافت این تسهیلات ۲۸۲ هزار مورد بوده که پاسخگوی نیاز کشور نیست. بنابر این بازار مسکن به ابزارها و مشوق‌های بیشتری برای ایجاد تعادل عرضه و تقاضا نیاز دارد.

با این‌که گفته می‌شود در شهر تهران ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد نیاز فوری به تولید و نوسازی مسکن بر اساس آمارها ضروری است.

به طور مثال هم‌اکنون تعداد معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران در هر فصل حدود ۴۵ هزار واحد است؛ در حالی که تعداد پروانه‌های ساختمانی برای ایجاد واحد مسکونی در هر فصل به یک سوم این رقم می‌رسد. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده نه چندان دور با فشار تقاضا در بخش مسکن مواجه باشیم.

یک سوم ظرفیت بخش مسکن فعال است

رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا مالیات می تواند ۵۰۰ هزار خانه خالی تهران را وارد بخش عرضه کند، گفت: «بر اساس آمار ۲.۵ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور و ۶۵۰ هزار واحد خالی در استان تهران داریم. این تعداد که در استان تهران وجود دارد واحدهای معمولی نیست و عموم این واحدها در حاشیه تهران است که بخشی از آن مسکن مهر در پرند و پردیس است.»

بخش دیگر واحدهای سوپرلوکس و بزرگ در مناطق مرفه نشین است که به سبب رکود اقتصادی خرید و فروش نمی شود و مالکان هم تمایلی به اجاره دادن آن ندارند.

حسام عقبایی اظهارامیدواری کرد که با سیاست‎های مالیاتی برخورد با خانه‎های خالی اجرایی شود.

  • شما هم با نظر حسام عقبایی، رییس اتحادیه مشاوران املاک موافق هستید؟ لطفا نظرات خود را با مجله خبری دلتا در میان بگذاید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…