کلیسای وانک ، شاهکار معماری مسیحی اصفهان

۰
4
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کلیسای وانک، یکی از مشهورترین و زیباترین جاذبه های گردشگری ایران در اصفهان است.
کلیسای وانک

کلیسای وانک ، شاهکار معماری مسیحی در جلفای اصفهان است . مجله دلتا با تبریک میلاد خجسته حضرت عیسی مسیح و فرا رسیدن عید پاک، و همچنین شادباش آغاز  سال نو میلادی  به هموطنان مسیحی و ارمنی، نگاهی به معماری کلیسای وانک ، زیباترین کلیسای اصفهان داشته است.

وانک

کلیسای «وانک» یا «آمنا پرکیچ»، در محله جلفای (اصفهان) قرار دارد. وانک به زبان ارمنی به معنی “کلیسای بزرگ و اعظم” و آمنا پرکیچ به معنی “کلیسای نجات دهنده مقدس” است.

در زمان صفویه برخی از ارامنه به اصفهان مهاجرت کردند. در همان زمان ارامنه  ۲۴ کلیسا ساخته‎اند که  ۱۳ مورد آن همچنان پابرجا باقی مانده  و معروف‎ترین آن‎ها کلیسای وانک است.

معماری کلیسا

اسم این کلیسا از «سورپ آمنا پرکیچ وانک» جوغا در نخجوان گرفته شده‌ است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارمنی‌های اصفهان و در زمان شاه عباس دوم ساخته شده‌است.

معماری کلیسای وانک

معماران ارمنی، کلیسای وانک و دیگر کلیساهای اصفهان را ساخته‎اند. شاه عباس برای ساختن کلیسا در اصفهان، برای ارمنی‎ها شرطی گذاشت و آن شرط این بود؛  کلیسایی که می‎سازند، شبیه دیگر کلیساهای ارامنه نباشد.

هنرمندان ارمنی هم دست به کار شدند و کلیسا را به شیوه معماران ایرانی تلفیق کردند. طوری که ظاهر بنا شبیه مسجد باشد، اما از میراث هنری سرزمین خودشان نیز بهره داشته باشد. معماران ارمنی اصفهان با تلفیق هوشمندانه و هنرمندانه سبک معماری ارمنی و ایرانی، توانستند شیوه‎ای جدید و سبکی متفاوت در معماری ایجاد کنند.

معماری کلیسا

البته شرایط دیگری همچون آب و هوا و نوع مصالح نیز در طراحی ساختمان کلیساهای اصفهان تاثیر داشته و چهره متفاوتی به آن‎ها بخشیده است. همین شیوه‎های جدید ساخت، باعث شده تا کلیساهای اصفهان _ به‎ویژه کلیسای وانک_ تفاوت‎های چشم‎گیری با دیگر کلیساها داشته باشند.

کلیسا

نکته دیگر در کلیساهای اصفهان، پنجره‎های بزرگ‎تر آن‎ در مقایسه با کلیساهای هم‎نسل خود در ارمنستان است. وجود این پنجره‎ها نور بیشتری به داخل کلیسا می‎آورد و منجر به بهتر دیده شدن نقاشی‎های دیوارها می‎شود. نقاشی‎های روی دیوارهای داخلی و تزئینات آن، چشم‎ها را جادو می‎کند.

بخش های مختلف کلیسای وانک

وانک شامل: کلیسای اصلی و صحن آن، دیر، ناقوس‎خانه، کتاب‎خانه، موزه، برج ساعت، اتاق مخصوص اسقف، تالارهای اجتماعات و چاپخانه است. همه مساحت  این بناها بالغ بر ۸۷۳۱ متر مربع است.

وانک

 گنبدهای کلیسای وانک

وانک، دو گنبد کوچک و بزرگ دارد. گنبد کوچک روی محل استقرار عامه مردم  قرار گرفته و  گنبد بزرگ روی قسمت مقدم محراب کلیسا.

گنبد بزرگ، دایره‎ای شکل و شبیه گنبد مسجد است. نمای بیرونی گنبد با آجر پخته مزین شده و نمای داخلی آن با تصاویر مذهبی و تزئینات گل‎بوته؛ طلاکاری شده است که رنگ لاجوردی دارد.

همچنین، دور تا دور این گنبد، هشت پنجره می‎بینیم که در فاصله بین آن‎ها، تصاویری از آفرینش آدم و حوا، خوردن میوه ممنوعه، مرگ هابیل و … وجود دارد.

معماری کلیسا

بیشتر کلیساهای کهن ارمنی از سنگ ساخته شده‎اند، اما بنای کلیسای وانک از خشت خام است. دیوار بیرونی این کلیسا با آجر پوشانده شده است و در آن کاشی های بسیاری که پر از نقش فرشته های بال‎دار است، به چشم می‎خورد.

کلیسای وانک، ۲ دَرِ  ورودی دارد. مردم از دَرِ اصلی آن که چوبی و بزرگ است، رفت و آمد می‎کنند. سردر این ورودی تصویری می بینیم که نمای داخل دیر را نشان می دهد. این تصویر با کاشی های لاجوردی و خاکستری مزین شده که بالای آن این عبارت به زبان ارمنی نوشته شده است: «دیر ناجی همگان محلی برای راهبان»

عکس کلیسای وانک

برج ناقوس

برج ناقوس، نخستین بنایی است که با ورود به وانک و در سمت راست پلکان ورودی توجه شما را به خود جلب می کند که در سه طبقه بالای در ورودی دِیر  ساخته شده است. در طبقه دوم برج، ساعتی بزرگ با وزن ۳۰۰ کیلوگرم وجود دارد که موجب شهرت آن به «برج ساعت» شده است و آواز زنگ آن تا چند کیلومتر به گوش می رسد. این برج و ساعت به هنرمندی ماردیرُس هُوْناتانیان در سال ۱۹۳۱میلادی برابر با ۱۳۱۰ خورشیدی ساخته شده است.

 

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دکوراسیون

همچنین بخوانید

۸ ترفند عالی برای از بین بردن بوی غذا در خانه

بوی غذا پیچیده توی فضا خانه، از مواردی است که بسیاری از خانم‌ها در طول روز با آن درگیر هست…