تاثیر موسیقی بر جسم و روان انسان

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
افراد بسیار زیادی طرفدار موسیقی هستند و از آن در مواقع مختلف استفاده می‌کنند، اما شاید اکثر ما ندانیم که موسیقی چه تاثیری بر مغز و بدن‌مان می‌گذارد. با توجه به اینکه موسیقی بخش عظیمی از زندگی تعداد زیادی از ما را تشکیل می‌دهد. جالب است که با تاثیراتی که بر ذهن‌مان می‌گذارد و واکنش‌های ناخودآگاه‌مان به آن، آشنا شویم.
تاثیر عمیق موسیقی بر کارکرد مغز

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد شنیدن موسیقی سلامت ذهنی را بهبود می‌بخشد. همچنین سلامت جسم را به‌طرز عجیب و حیرت‌انگیزی تقویت می‌کند. مغز انسان دارای عملکرد بسیار پیچیده‌ای است که در بسیاری موارد حتی خود ما نیز قادر به درک آن نیستیم. محققان پس از بررسی تحقیقات وسیع، موفق به کشف تاثیر عمیق موسیقی بر کارکرد مغز بدن انسان شده‌اند. با مجله دلتا همراه باشید.

تاثیر موسیقی بر جسم و روان انسان

واکنش مغز در لحظه شنیدن موسیقی، همانند واکنشی است که در لحظه غذا خوردن از خود نشان می‌دهد.
در واقع موسیقی شما را شادتر می‌کند. دوپامین هورمون شیمیایی است که در مغز ترشح می‌شود. این ماده شیمیایی رابطه مستقیمی با احساس رضایت یا حالت سرخوشی دارد.

تاثیر استفاده از ابزار موسیقی بر مغز انسان

تاثیر عمیق موسیقی بر کارکرد مغز

تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت‌های مغزی افراد در لحظه استفاده از موسیقی دقیقا همانند فعالیت مغزی در هنگام میل کردن غذای مورد علاقه آن فرد می‌باشد. بار دیگر که به تقویت عاطفی نیاز داشتید، به‌مدت ۱۵ دقیقه به آهنگ مورد علاقه‌تان گوش بدهید. تمام کاری که برای خوب کردن حالتان باید انجام دهید همین است.

 موسیقی مناسب، هنگام رانندگی روحیه‌تان را بالا می‌برد

نوع موسیقی که رانندگان گوش می‌کنند، می‌تواند در نوع رفتار آن‌ها هنگام رانندگی تاثیر بگذارد. در واقع رانندگانی که موسیقی‌های تند و خشن مانند راک گوش می‌کنند، رفتارشان خشن‌تر و تند‌تر است. این افراد نسبت به رانندگان دیگر رفتارهای ناشایستی دارند. همچنین رانندگانی که موسیقی‌های آرام گوش می‌کنند، رفتار معقول‌تری از خود نشان می‌دهند. همچنین احتمال تصادف آن‌ها پایین‌تر است. تحقیقات فراوان مشخص کرده است که گوش دادن به موسیقی آرامش‌بخش، می‌تواند به طرز چشمگیری بر روحیه شما هنگام رانندگی تاثیر مثبت بگذارد. این عمل باعث می‌شود شما به عنوان راننده رفتار ایمن‌تری را نسبت به زمانی که به موسیقی گوش نمی‌کنید از خود نشان دهید.

پس به شما توصیه می‌کنیم دفعه بعد که از ترافیک خسته شدید، صدای موسیقی بی‌کلام و آرامش‌بخش خود را بلندتر کنید. نگران نباشید، این‌کار روی عملکرد رانندگی شما تاثیر منفی نخواهد داشت. این کار ممکن است کمک کند بهتر و ایمن‌تر برانید.

یادگیری یک نوع ساز موسیقی

بر اساس تحقیقات انجام شده، یادگیری حداقل نواختن یک نوع ساز موسیقی، می‌تواند تاثیر زیادی در افزایش اعتماد به‌نفس، مهارت‌های فیزیکی، اجتماعی و ذهنی در افراد داشته باشد.
در تحقیقات صورت گرفته بر روی تعدادی کودک در کانادا، مشخص شد که کودکان دارای حداقل ۳ سال سابقه در نواختن موسیقی از توانایی‌های شنیداری و فیزیکی بالاتری نسبت به کودکان عادی برخوردار بودند. همچنین مهارت‌های استدلالی و ذهنی، خواندن متن و دامنه بالای واژگان، افزایش ضریب هوشی و رشد بخش‌های خاصی از مغز، از دیگر مزیت‌های این کودکان نسبت به کودکان عادی شمرده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا سکسکه می‌کنیم را بخوانید.

 

 

 

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۱۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۲۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۲ ق٫ظ

    کاملا مفید

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…