قراردادهای رسمی در معاملات املاک

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سند رسمی، سندی است که در اداره ثبت اسناد و املاک، دفاتر اسناد رسمی یا نزد مأمورین رسمی دولت در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشد.
قرارداد های رسمی در معاملات

در فرهنگ معاملات جاری و نیز بنگاه های مشاورین املاک، همواره با این توصیه مواجه می‌شویم که “قبل از امضاء سند، مطالعه شود”. هنگامی که با عبارات غیر قابل درک روبرو می‌‎شویم، از خود می پرسیم چگونه می توان هم خواند، هم فهمید و هم هنگام نیاز نسبت به نگارش سند اقدام نمود. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی قرارداد های رسمی در معاملات املاک می پردازیم.

 سند رسمی

از آثار سند بر قرارداد های رسمی در معاملات می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تردید و انکار نسبت به آن قابل قبول نیست. فقط می‌توان ادعای جعل نسبت به اسناد رسمی نمود یا باید ثابت شود که اسناد مزبور به جهتی از جهات قانونی از اعتبار افتاده است.
  • تاریخ درج شده در سند رسمی، نسبت به طرفین و اشخاص ثالث اعتبار دارد.
  •  لازم الاجرا بودن بعضی اسناد رسمی مانند اسناد رهنی ناشی از تسهیلات اعطائی بانک ها، تحت عناوین مختلف از جمله سند فروش اقساطی، سند مشارکت مدنی، سند پشتوانه تعهدات، که مفاد آن بدون نیاز به حکم از مرجع قضائی قابلیت اجرایی دارند.

قرارداد رسمی

مرجع صدور سند رسمی

سند رسمی لازم الاجرا از دو مرجع ذی صلاح صادر می شود:

  •  دفاتر اسناد رسمی: کلیه اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی در صورت رعایت تشریفات خاص آن، رسمی تلقی می شوند و در صورتی که دربردارنده تعهدی باشند، قابلیت اجرائی خواهند داشت.
  •  دفاتر ثبت ازدواج و طلاق: سندی که در دفتر ازدواج و طلاق تنظیم می شود سند رسمی محسوب و لازم الاجرا می باشد. اگر سند تنظیمی در دفتر ازدواج و طلاق شامل مال غیر منقول باشد باید موضوع غیر منقول در دفاتر اسناد رسمی نیز ثبت گردد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا سند رسمی را می‌توان باطل کرد؟ را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۲۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …