کاربردهای باورنکردنی انرژی خورشیدی

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
انرژی ستاره خورشید یکی از منابع عمده انرژی در منظومه شمسی است. طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده، عمر این منبع انرژی بیش از ۱۴ میلیارد سال است.
شناخت انرژی خورشیدی و استفاده از آن

انرژی خورشیدی یکی از پاک‌ترین و در دسترس‌ترین منابع انرژی تجدیدپذیر در دنیا است. شناخت انرژی خورشیدی و استفاده از آن به زمان‌های خیلی قدیم باز می‌گردد. با مجله دلتا همراه باشید.

انرژی خورشیدی چیست؟

انرژی خورشیدی منبع اصلی تمام انرژی‌ها در زمین است. این انرژی به صورت مستقیم و غیرمسقیم به اشکال مختلف تبدیل می‌شود. استفاده از این انرژی در کشورهایی مانند ایران که میزان تابش پرتوهای سالانه آن بالا است، یکی از بهترین روش‌ها است.

این انرژی از تبدیل فوتون‌های نور خورشید که حامل انرژی بسیار زیاد و نامتناهی هستند به دست می‌آید. تا زمانی که خورشید به تابش ادامه ‌می‌دهد، می‌توان از انرژی آن استفاده کرد.

انرژی ستاره خورشید، یکی از منابع عمده انرژی در منظومه شمسی است. طبق آخرین برآوردهای رسمی اعلام شده، عمر این منبع بیش از ۱۴ میلیارد سال است. در هر ثانیه ۲/۴ میلیون تن از جرم خورشید به انرژی تبدیل می‌شود. این کره نورانی را می‌توان به‌عنوان منبع عظیم انرژی تا ۵ میلیارد سال آینده به حساب آورد.

انرژی خورشید همانند سایر انرژی‌ها به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم می‌تواند به دیگر اشکال انرژی همانند گرما و الکتریسیته تبدیل شود.

کاربردهای انرژی خورشیدی

آبگرمکن‌ها و حمام‌های خورشیدی

از انرژی خورشیدی می‌توان برای تولید آب گرم در منازل و اماکن عمومی بخصوص در مکان‌هایی که مشکل سوخت رسانی وجود دارد استفاده کرد. چنانچه ظرفیت این سیستم‌ها افزایش یابد می‌توان از آنها در حمام‌های خورشیدی نیز استفاده نمود.

از انرژی خورشید که به واسطه پنل‌های خورشیدی به دست می‌آید، برای تامین آب گرم سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود. لوله‌های آب که بر روی سقف قرار دارند پس از گرم شدن، آب را به داخل ساختمان پمپاژ می‌کنند.

همچنین می‌توان برای گرم کردن آب از این انرژی خارق العاده استفاده کرد. استفاده از پنل‌های خورشیدی روشی مقرون به صرفه برای تامین آب گرم ساختمان است.

 استفاده از انرژی خورشیدی در سیستم‎‌های حفاظتی

یکی از بیشترین کاربردهای انرژی خورشیدی، استفاده از آن برای تامین انرژی برق سیستم‌های حفاظتی (دزدگیر اماکن) و سیستم‌های نظارت تصویری (دوربین مداربسته) برای اماکنی می‌باشد که امکان دسترسی به انرژی برق شهری را ندارند.

خشک کردن عبارت است از گرفتن قسمتی از آب موجود در مواد غذایی و سایر محصولات که باعث افزایش عمر انبار محصول و جلوگیری از رشد باکتری‌ها است.

در خشک کن‌های خورشیدی، بطور مستقیم یا غیر مستقیم از انرژی خورشیدی جهت خشک کردن مواد استفاده می‌شود. هوا نیز به صورت طبیعی یا اجباری، جریان یافته و باعث تسریع عمل خشک شدن محصول می‌گردد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا دایناسورها به چرخه حیات برمی‌گردند را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…