تپش قلب چه زمانی نگران‌‌کننده است؟

۱۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بسیاری از بیماران، تپش قلب را به‌صورت احساسی ناخوشایند از ضربان قلب توصیف می‌کنند. این حس زمانی نگران کننده است که فرد احساس کند ضربان قلبش کندتر است یا به اصطلاح جا افتاده است.
علت تپش قلب

قابل درک است که بخواهید بدانید تپش قلب چه زمانی می‌تواند خطرناک و نگران‌‌کننده باشد. تپش قلب ممکن است باعث شود حس کنید قلبتان نامنظم می‌زند یا به شدت به سینه‌تان می‌کوبد. حتماً می‌توانید تصور کنید که چند عامل می‌توانند علت تپش قلب باشند. برای شناخت این عوامل با بخش سلامت مجله دلتا همراه باشید.

تپش قلب

تپش قلب دقیقاً چیست؟

به طور کلی وقتی در مورد تپش قلب حرف می‌زنیم، یعنی شما ضربان قلب خود را حس می‌کنید و احساس می‌کنید انگار این حالت طبیعی نیست. قلب، کربن دی‌اکسید تولید شده توسط بدن را که ضایعات محسوب می‌شود به ریه‌ها می‌فرستد تا شما آن را دفع کنید. وقتی اشتباهی در این سیستم رخ می‌دهد، ممکن است تپش قلب را تجربه کنید.

دلایل معمولی که می‌توانند احساس تپش قلب به شما بدهند

بیشتر اوقات وقتی افراد احساس تپش قلب می‌کنند، قلبشان ایرادی ندارد. دلایل بسیار زیادی می‌توانند علت تپش قلب باشند. بیشتر این دلایل جای نگرانی ندارند. تپش قلب بیشتر اوقات ناشی از چیز‌هایی است که این نیاز را ایجاد می‌کنند تا قلب سخت‌تر از حد معمول کار کند. برخی از دلایل معمول تپش قلب شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کافئین زیاد مصرف کرده‌اید.
  • استرس دارید.
  • دچار اضطراب یا اختلال پانیک (نوعی وحشت زدگی) شده‌اید.
  • سرماخوردگی یا آنفلوانزا دارید.
  • کمبود خواب دارید.
  • دارویی مصرف می‌کنید که حاوی مواد محرک است.

گاهی تپش قلب می‌تواند علامت مشکلی جدی‌تر باشد

اگر فکر می‌کنید دچار هرگونه علامت غیر معمول همراه با تپش قلب هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. آریتمی یا ضربان نامنظم قلب می‌تواند باعث شود قلبتان نامنظم بزند و احساس غیرمعمول در قلب خود داشته باشید. این حالت احتمالاً همراه با احساس ضعف، گیجی، احساس سبُکی در سر، غش، تنگی نفس و درد در قفسه سینه است. فقط یک پزشک می‌تواند به شما بگوید آریتمی‌تان جدی است یا نه.

چه زمانی باید بابت تپش قلبتان به پزشک مراجعه کنید؟

یادتان باشد که بیشتر اوقات این عارضه جدی نیست. یک بار تپش قلب که چند ثانیه طول می‌کشد و تمام می‌شود، بخشی نرمال از عملکرد قلب است. یعنی اگر گاهی تجربه‌اش کنید اشکالی ندارد. اما اگر تپش قلب اتفاقی است که هر بار هنگام انجام فعالیت خاصی مانند پیاده‌روی یا بلند کردن چیزی روی می‌دهد، تصادفی نیست و باید توسط پزشک ارزیابی شود.

تپش قلب

پیشگیری و درمان تپش قلب

نیازی نیست برای تپش قلبتان کار خاصی انجام دهید. مگر این که پزشکتان تشخیص دهد علت تپش قلب شما ناشی از عارضه‌ای است که نیاز به درمان دارد.

کار‌هایی مانند اجتناب از مصرف محرک‌هایی مانند کافئین یا کمتر مصرف کردن آن‌ها، کنترل استرس و اضطراب با تمرین تنفس عمیق، ورزش و یا کمک خواستن از یک درمانگر حرفه‌ای برای کاهش استرس، کارهایی هستند که لازم است انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب شایعاتی درباره بیماری‌های قلبی را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. یاری

    ۷ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

    عالی بود مطالب در دلتا

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۲۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۴۳ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۵۶ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۹ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۰۱ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۱۱ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۵۷ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…