رازهای شگفت انگیز تغییرات تاریخی بدن انسان

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ما تصور می‌کنیم فرآیند تکامل انسان با از میان رفتن اجدادمان، به پایان رسیده است، در حالی که حقیقت آن است که بدن انسان امروزی هم در سال‌های اخیر دستخوش تغییراتی شده است.
تغییراتی تاریخی بدن انسان

انسان از گذشته‌های بسیار دور تا امروز راهی نسبتا طولانی را پیموده است. در طول هزاران سال، انسان‌ها با  تغییراتی عمده در راه تکامل به آنچه در حال حاضر می‌بینیم تبدیل شده‌اند. امروزه برخی واکنش‌های طبیعی و البته سرنخ‌هایی در بدن‌مان، این راه طولانی و پر تغییر را برای دانشمندان آشکار می‌کند. همچنین یادآوری می‌کند اجداد ما پیش از این تغییرات چگونه بوده اند. در این مطلب از مجله دلتا درباره تغییراتی تاریخی بدن انسان صحبت خواهیم کرد.

تغییرات تاریخی بدن انسان

سیخ شدن مو‌های بدن

حیوانات زیادی مانند خوکچه هندی در هوای سرد با سیخ کردن مو‌های بدن، از خود در برابر سرما محافظت می‌کنند. اجداد ما مانند بیشتر پستانداران با بدنی پوشیده از مو از چنین قابلیتی برخوردار بودند. بدن ما هنوز عضلات کوچکی که در پوست مسئول سیخ کردن مو‌ها هستند را حفظ کرده است. این عضلات بسیار کوچک در مواقعی مانند سرما یا احساس خطر هنوز مانند گذشته واکنش نشان می‌دهند.

دندان عقل

انسان‌های اولیه آرواره‌هایی بزرگتر از ما داشتند. با تکامل انسان و بزرگترشدن حجم مغز، به مرور فضای کمتری به آرواره‌ها رسید. این موضوع باعث شد دندان‌های اضافی درون لثه عقب‌نشینی کنند. این دندان‌ها به دلیل نبود فضا برای بیرون آمدن از لثه معمولا باعث احساس درد و ناراحتی می‌شوند. در حال حاضر همین دندان‌های اضافی هستند که به عنوان دندان عقل کشیده می‌شوند.

تغییر و تحولات بدن انسان

آپاندیس

آپاندیس یکی دیگر از باقی‌مانده‌های راه طولانی تکامل در بدن ما می‌باشد. این عضو در حال حاضر فایده‌ای ندارد. آپاندیس عضو کوچکی در نزدیکی نقطه آغاز روده بزرگ است. به عقیده چارلز داروین آپاندیس باقی مانده‌ای از سیستم گوارشی انسان‌ها است. هرچند در سال‌های اخیر دانشمندان دریافتند که پستانداران زیادی از جمله کوالا و سگ آبی دارای آپاندیس هستند و در نتیجه تئوری داروین درباره آپاندیس نادرست است. آن‌ها حدس می‌زنند که این عضو کوچک، بخشی از سیستم ایمنی بدن است که با ذخیره برخی از باکتری‌های مفید معده، به سیستم دفاعی بدن یاری می‌رساند.

سکسکه کردن

در زمان سکسکه، ماهیچه‌های مربوط به تنفس، منقبض می‌شوند. تار‌های صوتی توسط زبان و سقف دهان کاملا مسدود می‌شوند. در حال حاضر هیچ فایده‌ای برای سکسکه شناخته نشده است. جالب است بدانید الگویی از حرکات مشابه سکسکه در دوزیستان، بسیار پر فایده است. زمانی‌که بچه قورباغه‌ها در زیر آب نفس می‌کشند، در حقیقت با پر کردن دهان از آب و بستن راه ورودی به ریه، آب را با فشار از راه آبشش خارج می‌کنند. دانشمندان با بررسی بیشتر دریافتند فعالیت سلول‌های مغز انسان در زمان سکسکه بسیار شبیه به الگوی عملکرد سلول‌های مغز بچه قورباغه‌ها در زمان نفس کشیدن زیر آب است. همین موضوع باعث شد تا دانشمندان تئوری ارث رسیدن سکسکه به انسان از اجداد دوزیستان را مطرح کنند. در حال حاضر درست‌ترین تئوری درباره سکسکه همین می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب درباره اختلال افسردگی چه می‌دانید را بخوانید.

 

 

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۳۴ ب٫ظ

    عالی بود. ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۳۴ ب٫ظ

    عالی بود. ممنون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۳۴ ب٫ظ

    عالی بود. ممنون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…