دستگاهی که رویاها را دست‌کاری می‌کند!

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رویاپردازی گاهی به افراد کمک می‌کند تا ذهن خود را به لحظه فعلی برگردانند و با بهبود درک مطلب و ظرفیت حافظه همراه شوند.
دستگاه رویاساز هدفمند

دانشمندان توانستند یک وسیله آزمایشگاهی را برای دست‌کاری رویاهای افراد اختراع کنند. این دستگاه، مدام نکات مشخصی را در حالی‌که شرکت‌کنندگان خواب هستند به آنها یادآوری می‌کند. این دستگاه با انجام این کار می‌تواند رویای هدف‌مند و تجارب بی‌نظیری را در ذهنشان ایجاد نماید. در این مطلب از مجله دلتا درباره دستگاه رویاساز هدفمند صحبت خواهیم کرد.

دستکاری رویا

رویا پردازی

به گزارش بیگ بنگ، در حالی که رویاپردازی در حال حاضر برای ما مانند داستان‌های علمی- تخیلی است، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کنترل رویاها چیزی فراتر از تخیل است.

در این راستا تیمی به سرپرستی دانشکده علوم اعصاب، به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه یک وسیله الکترونیکی که محققان آن را  “دستگاه رویاساز هدفمند”(TDI) نامیده‌اند، در مرحلۀ اول خواب که در آن فرد یک حالت آگاهی به نام فلج خواب را تجربه می‌کند، می‌تواند رویاهای فرد را تغییر دهد.

هار هوروویتس  در این خصوص می‌گوید:«این حالت ذهنی کاملاً سه بُعدی، رها، انعطاف‌پذیر و انشعاب‌پذیر است.» درست مثل این است که رخنه‌ای در سطح سرگردانی ذهن به وجود می‌آورد و آن را در رویایی بی‌حد و حصر غوطه‌ور می‌کند. ذهن فرد را تحت فشار قرار داده و آن را با احساسات جدید روبرو می‌کند.

فلج خواب

فلج خواب، حرکت سریع چشم در خواب (REM) را ایجاد می‌کند. دراین حالت مردم می‌توانند صداهای اطراف را بشنوند و پردازش کنند. آن‌ها در حال انتقال از حالت بیداری به حالت خواب هستند. همین خصیصه حسی بسیار مهم باعث می‌شود که بتوان از دستگاه رویاساز استفاده کرد.

فعال‌سازی مجدد حافظه هدفمند

روشی به نام TDI ممکن است برنامه‌هایی مانند ابزارهای یادگیری داشته باشد که می‌توانند باعث تقویت حافظه شوند. همچنین این دستگاه یک مزیت خاص دارد: مانند دستکش حس‌گر بر روی مچ دست نصب می‌شود.

وقتی فردی که این دستگاه را به دست کرده در حال خوابیدن است، نشانه‌های صوتی از طریق یک برنامه مرتبط پخش می‌شوند. مانند “لطفا به یک درخت فکر کنید”. سنسورهای دورمیو به دنبال داده‌های فیزیولوژی هستند تا با استفاده از آنها سیگنال‌های لازم را به مغز فردی که خوابیده ارسال کنند. در این مرحله سیستم، افراد را کمی بیدار نگه می‌دارد. از آن‌ها می‌خواهد تا در هنگام خواب، آنچه را که در ذهنشان می‌گذرد بگویند. این گزارش‌های کلامی از رویاها توسط برنامه ضبط می‌شود.

پس از یک وقفه کوتاه، آنها دوباره به خواب می روند، اما فقط برای مدت کوتاهی در حالت خواب باقی می‌مانند. در واقع دوره متناوبی از رویابینی، بیداری و ضبط اصوات، در حالت فلج خواب انجام می‌شوند. نتایج تجربی نشان می‌دهد که این دستگاه با موفقیت بر روی رویاها تأثیر می‌گذارد و می‌تواند محتوای رویاها را تا حد زیادی ثبت کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب راهکارهایی برای کاهش فوری استرس را بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…