سویق، یک معجون مغذی

۱۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر با دیده‌ باز و با دقت به مواد غذایی که روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم بنگریم، درمان بسیاری از مشکلات سلامتی‌مان را در دل آن‌ها می‌یابیم. تهیه سویق از غلات و حبوبات مثال بارز این امر است.
خواص سویق

یکی از خوراکی‌های ساده، بسیار مفید و البته کمتر شناخته‌شده در میان مردم، سویق است. سویق با همه سادگی‌اش، یکی از خوراکی‌هایی است که برای رشد کودکان بسیار تأثیر دارد. سویق همچنین برای تقویت زنان باردار و وزن‌گیری جنین در ماه‌های آخر بارداری نیز استفاده می‌شود. در ماه رمضان می‌توانید از خواص سویق به عنوان یک غذای انرژی‌زا استفاده کنید. اما اگر هنوز سویق را نمی‌شناسید با این مطلب از مجله دلتا همراه شوید.

سویق چیست؟ چه فرقی با قاووت دارد؟

سویق، خوراکی تازه یا عجیب و غریبی نیست. سویق، آرد تفت داده است. مثل آردی که برای تهیه حلوا تفت می‌دهند. کلمه «سویق» یا «صویق»، عربی است که در فارسی قدیم به آن «پِست یا پَست» می‌گفته‌اند.

بعضی افراد سویق را با قاووت و قُوَّتو اشتباه می‌گیرند. ولی سویق با آن‌ها فرق دارد. یکی از تفاوت‌های این دو این است که قاووت‌ها اکثراً تفت‌ داده نمی‌شوند. البته خواص ویژه خودشان را دارند اما نباید با سویق اشتباه گرفته شوند. همچنین در قاووت‌ها از شیرین‌کننده‌ها و طعم‌دهند‌ه‌ها (مثل قند و شکر و هل) استفاده می‌کنند. در حالی که سویق‌ها مواد اضافی ندارند.

سویق چیست

خودتان هم می‌توانید سویق درست کنید

در تهیه سویق دو روش وجود دارد:

در یک روش، ابتدا دانه‌ها را آرد کنید و سپس آرد را تفت دهید.

در روش دوم، نخست دانه‌ها را تفت دهید و سپس آن‌ها را آسیاب کنید.

البته در دانه‌های سبوس‌دار مانند گندم و جو، در روش اول ، برخی ابتدا سبوس را جدا و آرد می‌کنند و بعد هر کدام از آرد دانه و آرد سبوس را جداگانه تفت می‌دهند و سپس با هم مخلوط می‌کنند. آن‌ها این روش را بهتر می‌دانند. زیرا سبوس نسبت به خود دانه، به حرارت کمتری نیاز دارد و زود می‌سوزد.

سویق چیست

انواع سویق

سویق‌های متنوعی از دانه‌های مختلف غلات، حبوبات و هسته میوه‌ها یا برخی از خود میوه‌ها و تره‌بار، تهیه می‌شود. مانند سویق گندم، جو، برنج، نخود، عدس، سنجد، سیب، دانه انار و خشخاش. گاهی سویق‌ها را با هم ترکیب می‌کنند: مثل سویق گندم و جو. سویق گندم، سویق جو و سویق مخلوط گندم و جو (به نسبت مساوی) جزو مهم‌ترین سویق‌ها هستند.

بیشتر سویق‌ها دارو هستند نه غذا!

سویق‌ها به طور عمده برای تقویت بدن استفاده می‌شوند. به عنوان مثال برای کودکان در سن رشد، می‌شود از سویق استفاده کرد.برخی از سویق‌ها اساساً دارو هستند نه غذا. یعنی آن‌ها را نباید همیشه خورد و به صورت عادت غذایی در آورد. برای مثال در صورت داشتن مشکل استخوان، می‌توان برای یک دوره معین از خواص سویق گندم برای استحکام استخوان‌ها استفاده کرد.

سویق مناسب خودتان را پیدا کنید

خواص سویق از هر نوع آن، با خاصیت همان چیزی که از آن تهیه شده است تناسب دارد. مثلاً وقتی جو از گندم سردتر است، طبع سویق جو هم از سویق گندم سردتر است. بنابراین خوب است قبل از تهیه سویق، طبع و مزاج خودتان را بشناسید. بعضی از سویق‌ها را بر اساس ویژگی مصرف‌کننده یا خاصیتشان نام‌گذاری می‌کنند. مانند سویق کودک، سویق نوزاد، سویق چاقی یا سویق لاغری. در خرید این سویق‌ها به نیاز خود دقت کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص گندم سبوس‌دار و فواید آن برای سلامتی را بخوانید.

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۵۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۱۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۴۶ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • نوشین حائری

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۴ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  11. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…