ملک بدون سند بخریم یا نخریم؟

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ملک بدون سند از جمله معضلاتی است که بیشتر در مواقع بحران گرانی مسکن وگرایش افراد به خرید املاک زیر قیمت با آن مواجه می‎شویم و بهتر است از انجام چنین معاملاتی حتی المکان پرهیز شود.
ملک بدون سند

ملک بدون سند از مسائلی است که گریبانگیر خریداران می‎شود. هستند افرادی که خریدار پروپا‎قرص خانه هستند و می‌خواهند در این اوضاع کنونی بازار مسکن به هر قیمتی شده صاحب خانه شوند .

معمولا”خریداران مصرفی مایلند خانه‌ای با کمترین قیمت و بهترین شرایط پیدا کنند. آن‎ها گاهی با املاکی  رو به رو می‎‎شوند که مالک حاضر است با کمترین قیمت وشرایط مطلوب خریدار ملک خود را بفروشد. در نگاه اول ممکن است تصور شود که مالک نیاز فوری به پول دارد اما پای معامله که می‌رسد مالک اظهار می‎کند که ملک بدون سند است.

خرید و فروش‌ ملک بدون سند

با توجه به اینکه این روزها به بهانه رکود بازار خرید و فروش املاک، خیلی‌ها در پی خرید ملک با کمترین قیمت ممکن هستند شاهد تخلفات ملکی در فروش ملک بدون سند و دعاوی ناشی از آن هستیم، که عمده‌ی پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص می‎دهند.

گاهی خریدار ملک بدون سند با دست نوشته‎ای که به امضای دو شاهد رسیده و سندی نامعتبر برای مراجع قانونی است معامله‎ای انجام می‎دهد که ممکن است پیامد‎های ناخوشایندی برای او در پی داشته باشد.

خوشبختانه اکثر معاملات املاک با تنظیم مبایعه‌نامه‌ در بنگاه‌های املاک صورت می‎گیرد که همین موضوع باعث می‎شود که  مشاوران املاک به طور دقیق هویت دو طرف و صحت معامله ملک مورد نظر را احراز و اقدام به ثبت قرارداد کنند تا ازمسائل و مشکلات بعدی  و کلاهبرداری‎های ناشی ازآن جلوگیری نماید. موارد تخلف در فروش املاک بدون سند به خصوص در مورد آپارتمان‌های نوساز و واحدهای پیش‌فروش شده بیشتر صورت می‌گیرد . بنابراین بهتر است هنگام خریدو فروش ملک به منظور پیشگیری از مشکلات احتمالی، با حضور در بنگاه های معتبر املاک و  مشورت با مشاوران املاک از صحت و درستی ملک مورد معامله و هویت مالک آگاه شویم.

ملک بدون سند

پیش خرید و پیش فروش ملک بدون سند

یکی از این نوآوری‌های  قانون پیش فروش ساختمان این است که پیش خرید و پیش فروش ملک بدون سند فقط با تنظیم سند رسمی امکان‌پذیر شده است؛ این امردر مورد ملک بدون سند از فروش آن به چند نفرنیز جلوگیری می‌کند.  به این صورت که مشاوران املاک صورتجلسه مذاکرات مقدماتی را تنظیم می‌کنند و  سپس دو طرف معامله به دفترخانه هدایت می‌شوند.

برای دیدن مطالب بیشتر به دانستنی های حقوقی مجله دلتا مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. حسین

    ۲ بهمن ۱۳۹۸ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

    زمین دارم هر چقدر بخای بدون صاحب وبدون سند باقیمت های مختلف به فروش می‌رسد جون میده واسه ویلا زدن آب دار برق داره

    پاسخ

  2. پویان

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۵:۲۸ ب٫ظ

    کاش در این مطلب توضیحاتی در مورد خرید و فروش ملک هایی که بصورت اوقاف ، ستادی و بنیادی ، فرمان امام و … معامله می شود توضیحات اجمالی می دادید. اکثر مردم خرید ملک های تعاونی رو مدنظر قرار دادند ، خوشحال می شم در مورد راهکارهای حقوقی که خریدار در صورت عمل نکردن تعاونی به تعهداتش پیش رو داره مطلبی تهیه بشه.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …