راهکار‌هایی برای پیشگیری از آرتروز زانو

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آرتروز یا ساییدگی و التهاب مفصلی، در تمام مفاصل بدن می‌تواند اتفاق بیفتد. این بیماری برخلاف تصور، سن و سال نمی‌شناسد. مفاصل زانو به دلیل تحمل وزن بدن و داشتن دامنه حرکتی، بیشتر در معرض آرتروز هستند.
آرتروز زانو

آرتروز زانو یک بیماری نسبتا شایع است که افراد در سن بالا به آن دچار می شوند. البته افراد جوان نیز در صورت عدم مراقبت از مفاصل خود، به آن مبتلا خواهند شد. برای شناخت راه‌های پیشگیری از آرتروز با این مطلب از مجله دلتا همراه باشید.

علت آرتروز زانو

مهم‌ترین علت این نوع آرتروز، سبک زندگی و عادت حرکتی غلط است که باعث می‌شود افراد دچار ساییدگی زانو و آرتروز شوند. در نهایت این بیماری با درد زیاد و ناتوانی در فعالیت‌های روزانه همراه می‌شود. کار کشیدن از مفاصل زانو در سنین جوانی هم محدودیت‌هایی دارد که توجه نکردن به آنها مشکل ساز است.

آرتروز

راهکار‌های پیشگیری

در ادامه با روش‌هایی آشنا می‌شوید که با انجام آنها تا حد بالایی می‌توانید دردهای ناشی از آرتروز زانو را کاهش دهید. یا از وقوع بیماری جلوگیری کنید.

کاهش وزن

وزن بالا باعث می‌شود فشار بر روی مفاصل بالا برود. این نکته را در نظر داشته باشید که هر یک کیلو اضافه وزن، حدود ۶ کیلوگرم فشار به زانو وارد می کند. زمانی مفصل سالمی خواهید داشت که حداقل فشار به سطوح غضروفی وارد شود.

نشستن صحیح

نشستن روی زانو باعث ایجاد فشار زیادی به مفاصل می شود. زیرا زانو در نهایت خمیدگی قرار می‌گیرد. همچنین قرار گرفتن استخوان ران و ساق پا در یک راستا، باعث کشیدگی رباط‌ها می‌شود که خود عاملی برای آسیب به مفاصل محسوب می‌شود.

اجسام سنگین

بلند کردن جسم سنگین مانند یک ضربه به زانو عمل می‌کند. این آسیب هر بار ضخامت غضروف را کم و کمتر می‌کند تا اینکه بیماری آرتروز شروع می‌شود.

استفاده از مبل

بهتر است همه افراد روی مبل یا صندلی بنشینند. البته کف پا باید کاملا روی زمین قرار گیرد و ارتفاع مبل و صندلی با جثه افراد متناسب باشد.

پرهیز از زیاد نشستن

زمانی که برای مدت زیادی روی صندلی می‌نشینید، بعد از برخواستن احساس قفل شدن زانوها و کمی احساس درد می‌کنید بنابراین توصیه می‌شود حتما بعد ازهر ساعت نشستن، به مدت ۲ تا ۳ دقیقه از جای خود بلند شوید و کمی قدم بزنید یا زانوهای خود را ماساژ دهید.

افزایش تحرک

ورزش موجب تقویت عضلات پا می‌شود و باعث می‌شود عضلات از غضروف‌ها حمایت کنند. عضلات مفصل لگن نیز باید تقویت شود، زیرا مفاصل لگن نقش کنترلی زیادی روی زانو دارند.

آرتروز

استفاده از زانو بند

در آسیب‌های زانو می‌توان به مدت کوتاه و تا بهبود وضعیت، از زانوبند استفاده کرد. ولی بستن زانوبند به مدت طولانی توصیه نمی‌شود. چرا که زانوبند باعث محدودیت حرکتی پا و ضعیف شدن عضلات می‌شود.

درمان پاهای پرانتزی

یکی از مشکلات زانو که در دراز مدت موجب ایجاد آرتروز زانو می‌شود، داشتن پاهای پرانتزی یا پاهای ضربدری است. البته آرتروز مفصل زانو بیشتر در بیماران مبتلا به پا پرانتزی مشاهده می‌شود. برای اصلاح این حالت محدودیت سنی وجود ندارد و می‌توان با اصلاح زانو، از آسیب بیشتر مفاصل جلوگیری کرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب پیشگیری از آرتروز گردن را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۱۸ ق٫ظ

    تمام مطالب رادوست دارم بنظرم خوب هستند براتون موفقیت روزافزون آرزومندم درپناه خداباشیدخیرپیش

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۲۵ ق٫ظ

      سپاس از شما کاربر فرهیخته مهربان

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۴۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۵۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۲۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۳۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…