اینترنت اشیاء چیست؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه گوگل طیفی گسترده از مفاهیم را گردآوری می‌کند. از جست‌وجو برای تشخیص یک بیماری‌ گرفته تا دریافت اطلاعات درباره‌ اینکه چگونه می‌توانیم عشق واقعی را پیدا کنیم.
اینترنت اشیا

کاملا طبیعی است که تا چند وقت دیگر گوگل را باز کنیم و آخرین قیمت اینترنت اشیا (Internet of things) را در آن جست‌وجو کنیم. کاربران اینترنت با جست‌وجوی این اصطلاح در موتورهای جست‌وجو، آن را به‌شدت داغ کرده‌اند. در این مطلب از مجله دلتا درباره اینترنت اشیا صحبت خواهیم کرد.

 

اینترنت اشیا چیست و چرا اهمیت دارد؟

اینترنت اشیا که با نام اختصاری IoT شناخته می‌شود، موضوع تازه‌ای نیست. شرکت‌های فناوری و دانشمندان این حوزه دهه‌هاست که درباره‌ی آن بحث می‌کنند.

جالب است بدانید که از نخستین توسترِ متصل به اینترنت در همایشی در سال ۱۹۸۹ رونمایی شده است. IoT اساسا چیز ساده‌ای است. ‌متصل‌کردن اشیا از طریق اینترنت و فراهم‌‌آوردنِ این امکان که با انسان‌ها، با اپلیکیشن‌ها و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

نمونه‌ ساده و مشهور برای IoT، یخچال‌های هوشمند است. تصور کنید که یخچال می‌توانست با دوربین داخلی‌اش، محتویات یخچال را ببیند و به شما پیام دهد و بگوید که شیر تمام شده یا تاریخ مصرف آن گذشته است.

همه‌ این داده‌ها و سامانه‌های خودکار بسیار مقرون‌به‌صرفه‌اند و باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند.

 

آیا اینترنت اشیا امنیت دارد؟

هر موضوع تازه‌ای نقاط ضعف خودش را دارد. امنیت و حریم خصوصی، در واقع، بزرگ‌ترین چالش‌های IoT هستند.

همه‌ این دستگاه‌ها و سیستم‌ها، اطلاعات شخصی بسیاری درباره‌ افراد جمع‌آوری می‌کنند. این تجهیزات هوشمند دقیقا می‌دانند چه زمانی شما در خانه هستید و هنگامی که در خانه هستید، از کدام دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کنید.

درنتیجه، پاسخ کوتاه این است: بله، IoT نسبتا امن است. احتمالا دستگاه‌های هوشمند نمی‌توانند آسیب جدی به شما بزنند و این آسیب بیشتر از چیزی نیست که رایانه‌ شخصی‌تان می‌تواند باعث شود؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد و تا زمانی که تمهیدات لازم اندیشیده نشود، IoT احتمالا هدف بعدی هکرها خواهد بود.

امنیت اینترنت اشیا

آیا اینترنت اشیا واقعی است؟

پاسخ‌ به این پرسش تا حدی دشوار است. این‌روزها فناوری، سرشار است از بازاریابی‌ها و بزرگ‌نمایی‌ها. در نتیجه، تصمیم گیری درباره‌ اینکه آیا یک نوآوری واقعا موفقیت‌آمیز است یا خیر، در مراحل آغازین بسیار دشوار است.

کاربرد اینترنت اشیا چنان گسترده است که به یک پروژه یا محصول وابسته نیست. یخچال‌های هوشمند شاید در آینده وارد زندگی ما شوند یا شاید هم به‌خاطر سود اندکی که دارند، کنار گذاشته شوند.

اما حسگر‌های متصل‌به‌هم و ابزارهای هوشمند قطعا هواداران زیادی خواهند داشت و پیوسته توسعه خواهند یافت.

تا یک دهه‌ دیگر، همه‌ اشیا می‌توانند از طریق اینترنت به هم متصل باشند؛ در نتیجه، اشیای هوشمند سراسر زندگی ما را فرامی‌گیرند و به‌تدریج، واژه‌ «هوشمند» از ادبیات روزانه‌ ما حذف می‌شود.

برای نمونه، امروز به دستگاه‌هایی که میزان مصرف انرژی را با فناوری IoT اندازه‌ می‌گیرند، «کنتورهای هوشمند» می‌گوییم؛ اما به‌تدریج، این کنتورها چنان در همه‌جای جهان فراگیر می‌شوند که دیگر آنها را فقط «کنتور» می‌نامیم. درست همانند «تلفن‌‌های هوشمند» که به‌دلیل رواج گسترده‌شان، فقط «تلفن» خوانده می‌شوند.

مهم نیست که IoT کجاست و چه نامی بر آن می‌گذاریم؛ مهم این است که واقعیت دارد. اما روشن است که حتی گوگل هم پاسخ دقیقی برای آن ندارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب واقعیت هایی جالب و شنیدنی در مورد خواب‌هایی که می‌بینیم را بخوانید.

 

 

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۴۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۲۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…