آیا سفر در زمان امکان‌پذیر است؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قدم زدن با دایناسور‌ها یا کشتن هیتلر در کودکی را فراموش کنید، همین که بتوانیم به خود یک ماه پیش‌مان هشدار دهیم دست به فلان اشتباه بزرگ نزند کافی خواهد بود.
امکان سفر در زمان

محققان درباره وقایع علمی‌ تخیلی به ما وعده سفر در زمان را داده‌اند ولی هنوز قادر به تحقق آن نبوده‌اند. از طرف دیگر آیا می‌توانیم به چند ماه قبل برگردیم؟ البته که این امر امکان پذیر نیست، زیرا سفر در زمان، وجود خارجی ندارد. در این مطلب از مجله دلتا درباره امکان سفر در زمان صحبت خواهیم کرد.

نظریات مختلف در مورد زمان

در اینجا، گذر زمان یک مفهوم اساسی است. زمان این حقیقت را برجسته می‌کند که تفاوت زیادی با فضا دارد. در فضا می‌توان در یک نقطه ایستاد. نه به جلو رفت و نه عقب. زمان را هرگز نمی‌توان متوقف کرد. ما همیشه مجبور هستیم رو به جلو حرکت کنیم.

نظریه نسبیت انیشتین می‌گوید که وقتی که شما در فضا گرانش متفاوتی را تجربه می‌کنید، گذر زمان برای شما متفاوت از گذر زمان برای شخصی دیگر خواهد بود. این صرفا یک ایده جنون‌آمیز نیست. این یکی از ثابت‌شده‌ترین نظریه‌ها راجع به کارکرد جهان هستی است. جالب اینکه جی‌پی‌اس هم برای اینکه به خوبی بکار ادامه دهد، باید با درنظرگیری همین موضوع طراحی شود. ما روی این ماهواره‌های جی‌پی‌اس ساعت‌هایی قرار داده‌ایم و به خاطر اینکه ماهواره‌ها فاصله بیشتری از زمین دارند، گرانش ضعیف‌تری را نسبت به ما روی سطح زمین تجربه می‌کنند. این یعنی ساعت‌ها با نرخ متفاوتی به حرکت در می‌آیند. اگر این اختلاف را در نظر نمی‌گرفتیم، جی‌پی‌اس‌هایمان کار نمی‌کردند.

گجگ آیا سفر در زمان امکان‌پذیر است؟

سخت است که امکان سفر در زمان را کاملا منتفی تلقی کنیم. به صورت کلاسیک، بهترین درک ما از زمان و فضا بدون درنظرگیری پیچیدگی‌های مربوط به مکانیک کوانتوم نظریه نسبیت عام اینشتین بوده است.

اکثر فیزیک‌دانان امروزی به امکان‌پذیر بودن ماشین‌های زمان باور ندارند. تلاش‌های زیادی برای ساخت ماشین زمان صورت گرفته و همواره با یک جور بی‌ثباتی مواجه شده‌ایم. اما هنوز هیچ مدرک قطعی نداریم؛

وقتی درباره ساخت یک ماشین زمان صحبت می‌کنیم، منظور ماشینی است که به شما اجازه برگشت به نقطه‌ای قبل‌تر از زمان کنونی را می‌دهد، اما بعد از زمانی که ماشین روشن شده است. در فیزیک، اگر قرار باشد چنین ماشینی بسازید، دستگاه فقط اتفاقات آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چطور خاطرات بد از ذهن پاک می‌شود را بخوانید.

 

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۵۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…