سن خوزه ؛ دهکده آموزشی برای کودکان

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سن خوزه نام یک پیش دبستانی است که در سال های 2015 و 2016 میلادی ساخته و از چند ساختمان مکعبی تشکیل شده است و این ساختمان ها ارتباطی تنگاتنگ و غیر متصل دارند.
sha 2 سن خوزه ؛ دهکده آموزشی برای کودکان

سن خوزه (San Jose)؛ نام سومین شهر بزرگ درایالت کالیفرنیا آمریکا است. پیش دبستانی سن خوزه در طول سال‌های  ۲۰۱۵-۲۰۱۶ میلادی، در این شهر طراحی و اجرا شده است. مجموع مساحت این پیش دبستانی ۳۵۴۵ متر مربع است. کارفرمای این پروژه دانشکده سن خوزه بود.

تحلیل معماری پیش دبستانی سن خوزه

به گزارش مجله دلتا، این مجموعه شامل چند ساختمان مستقل است که به صورت هماهنگ در کنار هم یک پیش دبستانی با امکانات مناسب برای کودکان بین ۴ تا ۶ سال را تشکیل می‌دهد.
محل قرار گیری ساختمان‌های مکعبی در طول و عرض سایت پلان به شکلی است که مسیر حرکت بین آن‌ها بسیار منعطف باشد. به عکس زیر دقت کنید.

سن خوزه

با توجه به صحبت‌های معمار مدرسه، پیش دبستانی سن خوزه به این دلیل که با کاربران ارتباط بیشتری داشته باشد و با شخصیت کودکان همذات پنداری کند به صورت ساختمان‌های چند تکه ساخته شده است.

شاید اگر طراحی این ساختمان یکپارچه و بزرگ بود به کودکانی که بین ۴ تا ۶ سال دارند احساس حقارت دست می‌داد.

پیش دبستانی سن خوزه

امکان حرکت و بازی برای کودکان در مسیر بین ساختمان ها فراهم شده است. عبور تفریح گونه کودکان از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر این ساختمان‎ها، موجب شادی و نشاط کودکان می‌شود. عقب رفتگی قسمت جلوی ساختمان حد فاصل بین فضای بیرون و درون ساختمان را مشخص می‎کند.

داخلی سن خوزه

سقف بعضی از قسمت‌های این مجموعه مانند کلاس‌ها، فاصله‌ی زیادی تا کف زمین دارد. این موضوع برای یک فضا با کاربری آموزشی، مناسب کودکان نیست و از نقاط ضعف این مجموعه محسوب می شود. در کل این موضوع یک مورد جزئی است و در بعضی از ساختمان‌های پیش دبستانی سن خوزه به چشم می‌خورد.

پیکره‌بندی کل مجموعه پیش دبستانی به واسطه الگوی انعطاف پذیر و چینش مناسب ساختمان‌ها، باعث می‌شود واحد‌های جزئی مجموعه از واحدهای کلی تفکیک شود و نسبت به مقیاس و عملکرد، فضایی بسیار مناسب به وجودآید.

نمای سن خوزه

به هر صورت  این پروژه، یک طراحی دو پهلو دارد. تجزیه ساختمان‌ها به ساختمان‌های کوچک‌تر و بلندی بعضی از ساختمان‌ها باعث می‌شود با نگاه ظاهری ماهیت فضا، درک نشود.

قدم زدن در بین ساختمان‌ها و استفاده از این فضاها ماهیت مجموعه را به صورت کامل بیان کرده و ارتباط تنگاتنگ غیر متصل مجموعه را نشان می‎دهد.

کلاسهای سن خوزه

 

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…