غار ۱۲۰ میلیون ساله در زنجان!

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
غار کتله خور در نگاه اول، شاید شما را یاد فیلم‌ها و داستان‌هایی بیندازد که در آن، افراد با وارد شدن به تونلی مرموز، در زمان سفر می‌کنند!
غار کتله خور

فضای داخل غار کتله خور به قدری شگفت‌انگیز است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. غاری که زیبایی و قدمت زیاد آن، باعث شد به عنوان اولین غار آهکی در جهان شناخته شود. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا با این غار ۱۲۰ میلیون ساله بیشتر آشنا شوید.

معرفی غار کتله خور

این غار در نزدیکی شهر گرماب استان زنجان قرار گرفته است. غار زیبای کتله خور به دلیل قرارگیری در زیر کوه کتله خور به این نام شناخته می‌شود. تا قبل از دهه ۶۰، به دلیل صعب‌العبور بودن مسیرهای داخلی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این غار، اطلاعات زیادی از آن در دسترس نبود. در سال ۶۵ به همت عده‌ای از غارنوردان حرفه‌ای، با مطالعات زیادی که روی آن انجام شد به شکل امروزی‌اش درآمد. در این مطالعات مشخص شد که زمان شکل‌گیری این غار به دوران ژوراسیک برمی‌گردد. در این مطالعات، همچنین اسکلت‌هایی از انسان‌های نخستین کشف شد. این انسان‌ها احتمالا در ۱۰۰ متر اولیه این غار زندگی می‌کرده‌اند. مجموع ۸۰ اسکلت کشف شده در این غار، در حال حاضر حفاظت شده و نگهداری می‌شوند.

معرفی غار کتله خور

درباره این غار بیشتر بدانیم

غار کتله خور، ۳ طبقه دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده احتمالا ۴ طبقه دیگر نیز دارد که همچنان کشف نشده باقی مانده است. وجود کمی ناخالصی در قندیل‌های این غار موجب تنوع رنگی و جلوه بی‌نظیرشان شده است. کتله خور در گذشته غاری آبی بوده است. این غار در اثر فرآیندهای متعدد، امروزه به غاری نیمه خشک تبدیل شده است. در نقاط بسیاری از این غار که آبی وجود ندارد، می‌توان به راحتی قدم زد و دنیای شگفت انگیز درونش را بیشتر کشف کرد.

غار کتله خور در زنجان

بخش‌ تفریحی غار کتله خور

این غار به سه قسمت تفریحی، ورزشی و فرهنگی تقسیم شده است. اگر قصد بازدید از آن را داشته باشید، به بخش تفریحی آن هدایت می‌شوید. این بخش حدود ۲ کیلومتر درازا دارد و قسمت بسیار کوچکی از کل غار را شامل می‌شود. با این حال دیدنی‌های این قسمت از غار، بی‌شمار است. استلاگمیت‌های موجود در این غار اشکال خاص و زیبایی را پدید آورده اند. این استلاگمیت‌ها براساس شباهتشان به اشیای واقعی نام‌گذاری شده‌اند. استالاگمیت‌هایی مثل پای فیل، عروس و داماد، اتاق عقد، دو جادوگر و نخل سوخته!

بخش‌ تفریحی غار کتله خور

بخش‌ ورزشی و فرهنگی غار کتله خور

بخش ورزشی غار، متعلق به غارنوردان و صخره‌نوردان است. این مسیر دو برابر بخش تفریحی طول دارد. بخش فرهنگی، جهت برگزاری مراسم‌های خاص کاربرد دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، با وجود فاصله‌ای بیش از ۱۰۰ کیلومتر، انتهای این غار به غار علیصدر در همدان می‌رسد!

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، سفر به روستای ۴ هزار ساله در نوشهر را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۳۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۰۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۳۳ ب٫ظ

    عالیه

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۲۱ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۰۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…