آشنایی با خواص میوه های زمستانی و محدودیت‌ هایشان (بخش دوم)

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
علمای طب سنتی می‌گویند خواص میوه‌ها فقط در فصلشان سودمند است.
خواص میوه

خواص میوه های فصل سرد کم نیست. اما بعضی از آن‌ها به دلایل مختلف محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. علمای طب سنتی می‌گویند خواص میوه ها فقط در فصلشان سودمند است. در بخش اول مطلب میوه‌های زمستانی با خواص انار و خرمالو میوه‌های سرخ‌ زمستانی آشنا شدید. در این بخش با سایر میوه‌های زمستان و به‌ویژه میوه‌های شب یلدا آشنا می‎شوید.

ازگیل میوه زمستان

خواص میوه ازگیل

ازگیل هم یکی دیگر از میوه‌های زمستانی است که در سفره‌ی شب یلدا هم جایگاهی ویژه‌ دارد. طبع ازگیل سرد و خشک است و جزو میوه های پرخاصیت و پرفایده محسوب می‌شود.

* ازگیل موجب تقویت معده‌ی شود و برای افرادی که صاحب معده‌های ضعیفی هستند، مفید است. از همین رو برای استفراغ‌های ناشی از ضعف معده، درمان خوبی به‌شمار می‌آید.

* خوردن ازگیل می‌تواند عطش (تشنگی شدید) را برطرف کند.

* جوشانده‌ی برگ ازگیل برفک‌های دهانی را از بین می‌برد. یکی دیگر از خواص میوه ازگیل این است که برای رفع تورم مخاط گلو، قرقره کردن آن موثر خواهد بود.

* خانم‌هایی که در خون‌ریزی‌های دوران قاعدگی دچار اختلال هستند، می‌توانند با خوردن ازگیل بخشی از مشکلات را برطرف سازند.

* مصرف ازگیل باعث نرمی سینه و تخفیف سرفه می‌شود.

چه کسانی نباید ازگیل بخورند؟

بعضی خوراکی‌ها در ‌اصطلاح طب سنتی خاصیت زیادی دارند و پرکالری به‌شمار می‌روند. ازگیل هم یکی از همین نوع میوه‌‌های زمستانی است. با توجه به میزان کالری بالایی که ازگیل دارد، افراد  چاق یا کسانی اضافه وزن دارند بهتر است آن را مصرف نکنند. از سویی دیگر خوردن ازگیل برای افرادی که رژیم چاقی دارند، می‌تواند مفید باشد. همچنین کسانی که یبوست دارند، نباید آن را میل کنند.

شلغم زمستان

شلغم

نمی‌شود درباره‌ی میوه های زمستانی صحبت کرد و نامی از شلغم به میان نیاورد. هر چند شاید چندان میوه به‌حساب نیاید ولی با این حال رواج مصرف شلغم به اشکال گوناگون آن را به یکی از رایج‌ترین خوراکی‌های فصل سرد تبدیل کرده است. اما شلغم خودش طبع گرم و تر دارد.

* شلغم عمده‌ی شهرتش را مرهون نقشی است که در درمان سرماخوردگی ایفا می‌کند. شلغم خلط سینه را دفع می‌کند. به‌ویژه اگر با عسل پخته شود. به این منظور باید میان شلغم را خالی کنید و آن را با عسل پر کنید.

* شلغم پخته به داد درد مفاصل هم می‌رسد. اما نه به شکل خوراکی؛ بلکه باید شلغم پخته را به صورت پماد روی مفاصلی که دردناک هستند، قرار دهید و با یک پارچه‌ی تمیز چند ساعتی ببندید.

چه کسانی نباید شلغم بخورند؟

شلغم اگرچه خود درمان بسیاری دردها است. اما ممکن است در بعضی افراد که شرایط جسمی ویژه‌ای دارند، ناراحتی‌هایی را هم ایجاد کند. مثلا خوردن شلغم برای افرادی که دچار مشکلات سوءهاضمه هستند یا دستگاه هاضمه‌ی ضعیفی دارند، توصیه نمی‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حد امکان شلغم همراه مصلحاتش میل شود. مصرف شلغم همراه با زیره که از مصلحات شلغم است، می‌تواند از نفاخیت آن بکاهد و مانع بروز ناراحتی‌های جسمانی شود.

پرتقال زمستان

پرتقال

طبع پرتقال سرد و تر است و البته هر چه شیرین‌تر باشد، طبعش متعادل‌تر می‌شود.

* پرتقال، مفرح قلب است.

* عطش را برطرف می‌کند.

* تسکین‌دهنده‌ی صفرا است.

* پوست پرتقال هم کاربردهای مفیدی دارد؛ از جمله این‌که باعث تقویت معده می‌شود. مربای پوست پرتقال هم همین خاصیت را دارد.

* دمنوش پوست خشک‌شده‌ی پرتقال در درمان یا تخفیف سرفه موثر است.

 چه کسانی نباید پرتقال بخورند؟

پرتقال شیرین طبع معتدلی دارد و مصرف آن کمتر سبب بروز ناراحتی‌های جسمانی می‌شود. اما با این حال پرتقال‌ ترش هم طرفدارهای خاص خودش را دارد. به‌طور کلی می‌توان گفت افرادی که دچار بیماری‌‎های سرد و تر هستند، نباید پرتقال را به هیچ‌یک از اشکال یادشده، میل کنند. اما تشخیص این‌که کدام بیماری‌ها سرد و تر هستند، کار متخصص است و شرایط در تعیین آن نقش دارند. بنابراین نمی‌شود از بیماری خاصی نام برد. آن‌چه که اصلاحش ضروری به‌نظر می‌رسد، مصرف آب پرتقال است. بعضی افراد صبح ناشتا یک لیوان آب پرتقال میل می‌کنند که از نظر طب سنتی درست نیست. آب پرتقال را می‌توان بعد از صرف صبحانه نوشید. اما مصرف آن قبل از صبحانه ممنوع است.

خواص میوه های زمستانی به درمان بیماری‌های رایج فصل مانند سرماخوردگی هم کمک می‌رساند. مثلا مصرف پرتقال و آب پرتقال بسیار مفید است.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…