در عجیب‌ترین جاذبه کاشان چه می‌گذرد؟

۹
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر دوست دارید در همین ایران خودمان، سفری به اعماق زمین داشته باشید، باید راهتان را به سمت کاشان کج کنید.
شهر زیرزمینی نوش آباد

شاید کاشان با حمام فین و خانه‌های تاریخی‌اش شناخته شده باشد، اما می‌توانید در دل این شهر کویری، به دنیای شگفت‌انگیز زیر زمین بروید و وارد جهانی تازه شوید. از شهر زیرزمینی نوش آباد حرف می‌زنیم. جایی که روزگاری در آن زندگی جریان داشته است. با مجله دلتا همراه باشید:

شهر زیرزمینی نوش آباد

شهر زیرزمینی نوش آباد در واقع تونلی در زیر زمین است. این شهر یکی از عالی‌ترین نمونه‌های معماری دست کن در دنیا است. علیرغم اینکه این شهر زیرزمینی در زمان‌های بسیار دور ساخته شده است، اما همه آنچه که باید در آن تعبیه می‌شده، مثل راه‌های ورودی و خروجی یا سیستم‌های تهویه و… به چشم می‌خورد. همه این‌ها نشان‌دهنده هوشی است که مردم آن زمان بدون داشتن دانش و ابزار پیشرفته خاص؛ داشته‌اند.
نام دیگر شهر نوش آباد، شهر زیرزمینی اویی است. اویی در گویش کاشانی به معنای «آهای» است. افرادی که در حال ساخت شهر بوده‌اند در آن دوران برای صدا کردن یکدیگر که از هم دور بوده‌اند، از کلمه اوی استفاده می‌کرده‌اند. به این ترتیب نام دیگر آن، شهر اویی شد.
شهر زیرزمینی نوش آباد در کاشان

کاربری شهر نوش آباد چه بوده است؟

شهر نوش آباد یکی از نمونه‌های ساختار نظامی و دفاعی است. این شهر از حفر تونل‌ها در زیر زمین به وجود آمده است. این ساختار نظامی در مجموع دارای ۳ طبقه است و عمق آن در زیر زمین تا ۱۸ متر هم می‌رسد. در بعضی از قسمت‌ها، ورودی‌هایی که در این شهر وجود دارد، فقط ۱۲۰ سانتی متر است. این به آن معناست که یک نفر به زحمت می‌تواند خود را از آن عبور بدهد. در برهه‌ای از زمان، از این شهر به عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است.
کاربری شهر زیرزمینی نوش آباد چه بوده است؟

سیستم تهویه شهر زیرزمینی نوش آباد

علیرغم عمق زیادی که دارد، یکی از جالب‌ترین بخش‌های این شهر زیر زمینی، سیستم تهویه آن است. در این مکان به راحتی می‌توان نفس کشید. بعد از ورود، احساس خنکای خاصی می‌کنید که علت آن، ساخت این شهر در کنار قنات آب بوده است. در واقع هدف این بوده که هوای خنک در آن جریان داشته باشد.
معماری شهر زیرزمینی اویی

معماری شهر زیرزمینی اویی

اتاق‌ها، محل اسکان خانواده‌ها در زمان خطر بوده است. این اتاق‌ها به شکل تو در تو و با راهروهای زاویه‌دار ساخته شده بودند. علت این نوع معماری این بوده که دید مستقیم به فضای بعدی از بین برود. تمام راه‌ها طوری ساخته شده‌اند تا فقط یک نفر از آن‌ها بتواند عبور کند. حتی در بعضی از قسمت‌ها، باید کاملا سینه‌خیز حرکت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردند.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، دریاچه زریوار، نگین غرب ایران را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۲۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۴۵ ب٫ظ

    عالی??❤

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۴۲ ب٫ظ

      سلام. سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۲۱ ب٫ظ

  5. شهداد

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۱۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۰۴ ب٫ظ

    خیلی خوب بود

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۲۳ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…