زندگی در دل سنگ‌ها

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در جنوب ایران روستایی تاریخی با قدمت طولانی وجود دارد که هنوز بعد از گذشت سالیان دراز همه چیز در آن، شیوه‌ای کاملا سنتی دارد.
روستای لیوس

روستای لیوس به غیر از بافت سنتی و تاریخی جذابش، جاذبه‌های طبیعی زیبایی دارد که محبوبیتش را دو چندان کرده است. می‌خواهیم درباره این روستای جذاب سنگی حرف بزنیم، مجله دلتا را همراهی کنید.

روستای سنگی لیوس کجاست؟

برای رسیدن به روستای لیوس باید به ۷۳ کیلومتری شمال دزفول در دامنه کوه لنگر بروید. لیوس از شمال غربی به کوه لنگر و از غرب به دره کول منتهی می‌شود. این روستا جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارد. آب و هوای معتدل کوهستانی از این روستا مکانی ساخته که در بیشتر ایام سال خوش آب و هواست. شما می‌توانید در گشت و گذار در جاذبه‌هایش، تعطیلاتی متفاوت را برای خود بسازید.

روستای لیوس دزفول

جاذبه‌های طبیعی روستای لیوس

جاذبه‌های طبیعی این روستا تمامی ندارند. کوهستان‌های زیبا، مراتع سرسبز، باغ‌های میوه، رودخانه و آبشار، زیبایی دل‌فریبی به روستا داده‌اند. در فصل‌های پاییز، زمستان و بهار می‌توانید از این جاذبه‌ها دیدن کنید. در اطراف روستا، باغ‌های اناری هست که زیبایی دل‌انگیزی دارند. به غیر از درختان انار، درختان دیگری مثل کنار، انجیر، بادام کوهی و بابونه هم از چشم‌اندازهایی هستند که در هنگام گردش در اطراف روستا به آن‌ها برمی‌خورید.

جاذبه‌های طبیعی روستای لیوس

خانه‌های روستای تاریخی لیوس

به خانه‌های روستا که نگاه کنید همه آن‌ها با سبک معماری خاصی ساخته شده‌اند. در این روستا از همه بخش‌های ساختمان استفاده بهینه و مناسب شده است. مثلا از ستون‌های ساختمان به عنوان انبار گندم استفاده می‌شود. مردم برای اینکه بتوانند از نور خورشید استفاده کنند، خانه‌ها را بصورت جنوبی می‌سازند. در و پنجره‌های ساختمان‌ها، چوبی است. برای ساختن خانه‌های روستا از سنگ استفاده می‌شود. به همین دلیل است که همه اینجا را به روستای سنگی دزفول می‌شناسند. خانه‌های روستایی اینجا ۷۰۰ سال قدمت دارند.

خانه‌های روستای لیوس

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، سفر به روستای ۴ هزار ساله در نوشهر را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۵۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۰ ب٫ظ

    چه جالب

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۴۱ ب٫ظ

      سلام. سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۰۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…