از خواص سبوس برنج چه می‌دانید؟

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مصرف مواد خوراکی مغذی تاثیر به سزایی در جنبه‌های مختلف سلامت بدن دارد. سبوس برنج به عنوان یک خوراکی بسیار مغذی، این روزها کمتر مورد توجه قرار گرفته و خواص بیشمار آن از قلم افتاده است.
خواص سبوس برنج

کشورهای خاورمیانه، خصوصاً ایران از کشورهایی هستند که در آنها برنج جزو پر مصرف‌ترین مواد غذایی است. سبوس برنج یکی از مواد غذایی پر خاصیت و مقوی است که معمولاً در حاشیه قرار می‌گیرد و زیاد مورد توجه نیست. به همین دلیل مصرف بالایی ندارد چرا که  مردم از خواص سبوس برنج آگاهی کافی ندارند. در این نوشتار از مجله دلتا درباره سبوس برنج و خواص آن با ما همراه باشید.

سبوس برنج

سبوس برنج چیست؟

سبوس در اصل، لایه نازک و غلاف محافظ دانه برنج است که پس از فراوری از آن جدا می‌شود. البته سبوس، لایه دوم برنج به حساب می‌آید. لایه اول آن بسیار سفت و محکم است و تقریباً ارزش غذایی ندارد. زمانی که لایه محافظ و خارجی از برنج جدا می‌شود، تقریباً تمامی ارزش غذایی برنج از دست می‌رود و در واقع سبوس برنج است که ارزش غذایی سرشاری دارد.

خواص و مزایای سبوس برنج

سبوس برنج سرشار از ویتامین‌ها و مواد غذایی است. از دیرباز در پزشکی و طب سنتی ایران و دیگر مناطق جهان از سبوس استفاده می‌شده است. از جمله مهم‌ترین مزایای کاربردی و خواص سبوس برنج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضد سرطان : مصرف سبوس برنج، خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. این ماده غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های مختلف است. این ترکیبات می‌توانند باعث توقف رشد یا حتی نابودی سلول‌های سرطانی شوند و خطر ابتلا به آن را کاهش دهند.
  • درمان یبوست: سبوس برنج دارای فیبر فراوان است و در نتیجه برای درمان یبوست مفید است.
  • پیشگیری از پوکی استخوان: این ماده غذایی به علت داشتن مقادیر بسیار زیادی از منگنز و فسفر می‌تواند در جلوگیری از پوکی استخوان مفید باشد. به همین دلیل مصرف آن برای کودکان و نوجوانان توصیه شده است.
  • تقویت کننده اعصاب: مصرف روزانه برنج سبوس دار برای تقویت اعصاب، کاهش استرس و اضطراب روزانه مفید است. تقریبا تمام ویتامین‌های گروه B در سبوس وجود دارد. همچنین مصرف آن موجب رفع افسردگی و از بین رفتن ضعف اعصاب می‌شود.
  • جلوگیری از آلزایمر: یکی از خواص سبوس برنج، تقویت حافظه و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و فراموشی است.
  • کنترل دیابت: مصرف سبوس برنج به دلیل ترکیبات کاهش دهنده قند خون، برای کنترل قند خون و دیابت توصیه می‌شود.
  • زیبایی: از نظر زیبایی نیز این ماده غنی، حاوی ویتامین‌های E و B، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. به این ترتیب می‌تواند در زیباسازی پوست، چاق شدن صورت و پیشگیری از پیری زودرس بسیار مؤثر باشد. همچنین جلوگیری از سفید شدن موی سر، ریزش مو و رفع شوره سر نیز جزو خواص سبوس برنج است.

سبوس برنج

نحوه مصرف سبوس برنج

سبوس برنج به شکل پودر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد بنابراین شیوه‌های مصرفی متفاوتی دارد. از این ماده خوراکی می‌توان در تهیه نان و شیرینی‌ها استفاده کرد. یا به‌عنوان ادویه و چاشنی به غذاها اضافه اش کرد. همچنین می‌توان آن را به‌ عنوان افزودنی به سس‌ها و سوپ‌ها اضافه کرد یا در نوشیدنی‌ها و دم‌نوش‌ها ریخت. علاوه بر این، با ترکیب کردن سبوس با موادی مثل تخم‌مرغ، عسل، شیر، زردچوبه و ماست می‌توان برای پوست و مو ماسک خانگی تهیه کرد.

مطلب فواید شگفت‌انگیز برنج برای سلامتی را مطالعه کنید.

 

 

۸ دیدگاه

  1. بشری

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۴۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۷ ق٫ظ

  3. اکبر غنیزاده911

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۸ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۱۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۰۳ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۲۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۴۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…