اوضاع مسکن در مناطق تهران طی سال گذشته

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بررسی اوضاع مسکن در مناطق مختلف تهران ؛ طی یکسال گذشته حاکی از این واقعیت ناراحت کننده است که علیرغم وجود تقاضای مصرفی، وضعیت رکود تورمی همچنان ادامه دارد. ضمن اینکه علاقه به کم‌متراژها در مناطق جنوبی بیشتر از قبل شده است.
اوضاع مسکن مناطق تهران

اوضاع  مسکن در مناطق تهران ؛ طی یک سال گذشته همچنان بر مدار رکود تورمی می‌گردد  و تغییر این رویه نیازمند حمایت از سازندگان و بخش عرضه مسکن است. واقعیت این است که رونق بازار مسکن کم کم در حال تبدیل شدن  به آرزویی ۵ ساله برای دست اندرکاران و فعالان این حوزه است و شواهد امر نشان می‌دهد که این شرایط حداقل تا پایان سال پا برجاست.

به گزارش مجله دلتا، بررسی اخبار و گزارش‌ها از اوضاع مسکن در مناطق مختلف تهران تا آبان ۹۷ نشان دهنده کاهش میزان معاملات به یک سوم نسبت به اردیبهشت ۹۷ است . این یعنی طی ۷ ماه، میزان معاملات از ۱۹ هزار به کمتر از ۷ هزار واحد کاهش یافته و بازار نیز متاثر از این کاهش ۱۲ هزار واحدی در بخش معاملات با رکود در عرضه واحدهای مناسب روبه‎رو شده است.

جذابیت خرید و فروش مسکن در مناطق تهران

رکود حاکم بر بازار اگرچه در نگاه اول متاثر از کاهش تولید و ساخت و ساز است، اما نبود واحدهای مناسب و قابل عرضه که ناشی از حفظ خانه های‌خالی از سوی سرمایه‌گذاران به منظور افزایش یا حفظ سرمایه ارزیابی می شود سبب شده است متقاضیان مصرفی نتوانند واحد مناسب خود را در بازار پیدا کنند.

مسکن مناطق مختلف تهران

جذابیت مناطق برای خرید فروش طی یک سال گذشته ثابت نبوده و بارها مناطق مختلف به سبب افزایش قیمت، گاه در فهرست پرطرفدارها قرار می‌گرفتند و گاه از این فهرست خارج می‌شدند.  البته برخی مناطق نیز طی این مدت  جزو پرطرفدارترین‌ها برای خرید بودند. مناطقی مانند ۱۴،۱۰،۸،۳ و ۱ طی یک سال گذشته  در فهرست پرفروش‌ترین مناطق اما مناطق ۲،۴، و ۵ در بالای این فهرست قرار داشته‎ اند.

آمارهای بانک مرکزی از جهش شدید قیمت مسکن  در مناطق ۲، ۴ و ۵ طی یک سال گذشته خبر می‌دهند و همین چرخه سبب شده تا منطقه ۵ از تابستان ۹۶ تا آبان ماه ۹۷ در بالای این فهرست قرار گرفته باشد. نکته قابل توجه در این بررسی، جابه‎جایی منطقه ۹ با منطقه ۵ به عنوان رکورد دار افزایش قیمت مسکن در آذرماه ۹۷ است، این جابه‎جایی به معنای تغییر سلیقه و توان متقاضیان  و سرمایه‌گذاران بخش مسکن ارزیابی می شود.

افزایش اقبال به کم متراژها در  مناطق جنوبی

افزایش اقبال به کم‌متراژهای مناطق ۹ و ۵ در برابر واحدهای لوکس مناطق ۲،۱ و ۳ سبب شده تا در بازار راکد این مدت، فروش در این مناطق تداوم داشته باشد. ضمن اینکه برخی صاحب‎نظران این جابه‎جایی را نشان دهنده تخلیه حباب مناطق دیگر می‌دانند و اعلام می‌کنند که افزایش قیمت در حال حرکت به سمت مناطق جنوبی تهران است.

تا پیش از این خانه اولی‌ها برای خرید، مناطق ۵ و ۴ را در اولویت قرار می‌دادند و به نظر می‌رسد از این پس  برای رفع نیاز خود به مناطق جنوبی تهران از جمله منطقه ۹ مراجعه خواهند کرد. در حالی که مناطقی مانند ۱۰، ۱۴ و ۱۵ که در بافت فرسوده شهر قراردارند برای متقاضیانی که توان مالی کمتری دارند جذابیت خود را حفظ کرده‌اند، شرایط برای خرید طبقه مرفه در مناطق ۱ و ۳ همچنان باقی است و این مناطق همواره مشتریان خاص خود را دارند.

قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران

در مجموع باید گفت که اوضاع مسکن در مناطق تهران طی یک سال اخیر متاثر از رکود ۴ سال گذشته، کماکان از رونق بی‌بهره است. افزایش ۶۰ تا ۸۰ میلیونی تسهیلات مسکن نیز در شرایط کنونی نمی‌تواند تاثیر‎ی چشمگیر بر بازار داشته باشد. از این رو راهکار احتمالی به منظور افزایش رونق در بخش معاملات می‌تواند کمک به بخش عرضه و حمایت از سازندگان با سیاست‌های حمایتی باشد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبار مسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…