شاهکاری به سبک معماری آلمانی در تبریز

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز که از بناهای فرهنگی این شهر هم محسوب می‌شود، کاخ شهرداری تبریز است. بنایی که به سبک معماری آلمانی‌ها ساخته شده است.
کاخ شهرداری تبریز

کاخ شهرداری تبریز از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز محسوب می‌شود. این بنا در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. با معرفی این بنا، همراه مجله دلتا باشید.

کاخ شهرداری تبریز کجاست؟

کاخ شهرداری تبریز یکی از بناهای شاخص توریستی شهر تبریز است. این بنا به سبک معماری آلمانی ساخته شده است. کاخ شهرداری به شکل عقابی است که بال‌های خود را باز کرده است. برج این بنا زنگی دارد که هر چند وقت یک‌بار به صدا در می‌آید. این بنا در قلب شهر تبریز و در میدان شهرداری که به آن میدان ساعت هم گفته می‌شود، واقع شده است.

کاخ شهرداری تبریز کجاست؟

کمی از بنای کاخ شهرداری تبریز بیشتر بدانیم

این بنا وسعتی معادل ۹۶۰۰ متر مربع دارد. کاخ شهرداری در سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ بنا شده است. ارتفاع برج ساعت این بنا به ۴.۳۰ متر می‌رسد. زنگ آن ۷۰ سال است که هر ۱۵ دقیقه یک‌بار به صدا در می‌آید. این بنا هنوز هم کاربری دارد و کارهای اداری شهرداری تبریز در حال حاضر در این بنا انجام می‌شود.

کمی از بنای کاخ شهرداری تبریز بیشتر بدانیم

تاریخچه کاخ شهرداری تبریز

در مورد تاریخچه این بنا باید گفت که در سال ۱۳۱۴ این بنا با نظارت مهندسان آلمانی در محل گورستانی متروکه ساخته شد. از آن زمان به بعد این بنا به عنوان نماد شهر تبریز شناخته می‌شود. این بنای قدیمی در یک خیابان قدیمی قرار دارد. خود بنا هم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین آثار، به ثبت ملی رسیده است.

تاریخچه کاخ شهرداری تبریز

معماری‌ای به سبک آلمانی

کاخ شهرداری تبریز، بنایی U شکل از سنگ است. معماری آن دقیقا به سبک ساختمان‌های دوران جنگ جهانی دوم در کشور آلمان است. نمای بیرونی این بنا از سنگ و دیوارهای آن از آجر و آهک است.

یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از کاخ شهرداری تبریز، در شب است. شب‌ها نور پردازی زیبایی اطراف این کاخ انجام می‌شود. این نورپردازی، زیبایی آن را چندین برابر می‌کند.

کاخ شهرداری تبریز در شب

کاربری این بنا

از همان اول هدف از ساخت این بنا، کاربری‌ اداری بود. حتی امروزه هم با اینکه بیشتر کارهای اداری تبریز به ساختمان جدید منتقل شده است، همچنان بعضی از فعالیت‌های شهرداری در آن انجام می‌شود. این بنا از دوران گذشته تا به امروز، همچنان زیبایی و اهمیت خود را حفظ کرده است. حتی بعضی از ملاقات‌های رسمی دیپلماتیک در این ساختمان برگزار می‌شوند.

کاخ شهرداری تبریز با معماری‌ به سبک آلمانی

نخستین و تنها موزه شهرداری

در سال ۱۳۸۶ کاخ شهرداری تبریز به عنوان نخستین و تنها موزه شهرداری ، بهره‌برداری شد. موزه‌ای که در آن تالارهای مختلفی مثل تالار دوربین‌های قدیمی، تالار دفاع مقدس، تالار فرش، تالار هنرهای معاصر و خط و خوشنویسی و چندین و چند تالار دیگر وجود دارد. در فضای کاخ، مدل‌هایی از ماشین‌ها و تاکسی‌های قدیمی و‌ اولین ماشین آتش‌نشانی شهر تبریز به نمایش گذاشته شده است. ماشین‌هایی که تماشای آن‌ها شما را به سفری در تاریخ خواهد برد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های ایرانگردی، مازیچال؛ ییلاق محو شده در ابرها را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۴۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۰۲ ب٫ظ

    خیلی زیباست

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۲۴ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…