عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مصرف بی رویه داروها، چالش بزرگی در دنیای سلامت و مقابله با بیماری ‌هاست. چرا که مضرات این داروها با مصرف زیاد، افزایش یافته و پروسه درمان را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.
مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک

ﺩﺭ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻣﻌﻤﻮﻝ، ﺭﻭﺩﻩ ﺑﺰﺭﮒ ﺣﺎﻭﯼ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﻣﯿﮑﺮﻭﺏ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﮑﺮﻭﺏﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻓﻠﻮﺭ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺭﻭﺩﻩ، ﺩﻭ ﻧﻘﺶ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺪﻥ ﺍﯾﻔﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. نخست، ﻋﺎﻣﻞ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﻫﻀﻢ ﻭ ﺟﺬﺏ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ هستند و دوم، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻭﺭﻭﺩ ﻭ ﺭﺷﺪ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ ﺯﺍ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ‌ﺩﻫند. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک و یا حتی مصرف به جای آن ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻮﻗﺖ؛ این میکروب‌ها ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ. برای شناخت این عوارض و راه حل آن با مجله دلتا همراه باشید.

مقاومت آنتی بیوتیکی، مهم ترین عارضه

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک (یا همان چرک خشک کن) ﻣﻮﺟﺐ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻣﯿﮑﺮﻭﺏ‌‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺁﻥ، ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻣﻘﺎﻭﻡ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﻥ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺛﺮﯼ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻓﺮﺩ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻧﺘﯽ ﺑﯿﻮﺗﯿﮑﯽ ﺑﺎ ﻃﯿﻒ ﻭﺳﯿﻊ‌ﺗﺮ ﻭ ﻋﻮﺍﺭﺽ ﺟﺎﻧﺒﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﻮﺩ. به این حالت مقاومت در برابر آنتی بیوتیک گفته می‌شود.

مصرف آنتی بیوتیک

سایرعوارض کلی مصرف آنتی بیوتیک ها بر دستگاه گوارش

تهوع واستفراغ

اسهال

نفخ و سوء هاضمه

درد شکم

کم اشتهایی

این عوارض جانبی معمولاً خفیف هستند و باید بعد از اتمام دوره درمانی، خود به خود از بین بروند.

مصرف آنتی بیوتیک

راه حل چیست؟

ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺮﻭﻉ مصرف با مورد یا بی‌مورد  آنتی بیوتیک ﺗﺎ «ﺳﻪ ﻫﻔﺘﻪ» ﺑﻌﺪ ﺍﺯ آخرین مصرف ﺁﻥ، ﻣﯿﮑﺮﻭﺏ‌ﻫﺎﯼ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺭﻭﺩﻩ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﻣﯽ‌ﺭﻭﻧﺪ. برای رفع این مشکل می‌توان از محصولات پروبیوتیک استفاده کرد. ﺍﯾﻦ خوراکی ها ﺣﺎﻭﯼ ﻣﯿﮑﺮﻭﺏ ﻫﺎﯼ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﺪﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﯾﺨﭽﺎﻝ نگهداری ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﯿﻤﺎﺭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﺗﻤﺎﻡ مصرف آنتی‌‌ بیوتیک با ﻣﺼﺮﻑ آنها به جایگزینی فلور دستگاه گوارش خود کمک کند. پروبیوتیک ‌ها هم به صورت کپسول‌های خوراکی و هم به صورت ترکیب شده با لبنیات و محصولات غذایی در دسترس هستند.

مصرف آنتی بیوتیک

  به خاطر بسپارید:

  • در زمان بیماری، پزشک را برای تجویز آنتی بیوتیک تحت فشار قرار ندهید.
  • دوره درمان را حتی در صورت بهبودی کامل کنید، در غیر این صورت باکتری‌های باقیمانده باعث عفونت مجدد می‌شوند که ممکن است این بار مقاوم شده و دیگر به آنتی بیوتیک‌ها جواب ندهند.
  • داروهای باقیمانده را دور بریزید و برای روز مبادا ذخیره نکنید. زیرا آنتی بیوتیک تجویزی روی همان عفونت بخصوص مؤثر و صرفاً برای شما در آن ایام تجویز شده است.
  • آنتی بیوتیک زمانی مؤثر خواهد بود که بطور منظم و در ساعات تعیین شده مصرف شود.
  • آنتی بیوتیکهای خود را به دیگران پیشنهاد نکنید حتی اگر علائم شما یکسان باشد زیرا دریافت داروی اشتباه ممکن است درمان صحیح را به تاخیر بیندازد و باکتری‌ها در این فاصله تکثیر پیدا کنند.
  • خود درمانی نکنید ودر مورد نحوه صحیح مصرف صحیح آنتی بیوتیک‌ها حتما با پزشک یا داروساز مشاوره کنید.

پیشنهاد مطالعه : به مطلب آنچه باید در مورد داروهای ضد اضطراب بدانیم سر بزنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ خرداد ۱۴۰۰ در ۵:۴۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۳۴ ب٫ظ

  3. مهدیه

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۲۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۰۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۰۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…