مهم‌ترین اختراعات تاریخ بشر را بشناسید

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تکنولوژی و فناوری‌های به‌روز، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های زندگی بشر در طول تاریخ بوده است اما بی‌شک در گذشته شاهد فناوری‌های پیشرفته‌ای که امروزه برای ما عادی شده است، نبودیم.
مهم‌ترین اختراعات بشر

ما انسان‌ها از اولین روزهای زندگی بر روی کره زمین، سعی داشتیم تا با ساخت ابزارهایی هر چند ساده، بیش از پیش بر محیط پیرامون خود احاطه پیدا کنیم. مطمئناً تلاش برای شمارش و انتخاب مهمترین اختراعات تاریخ بشر بحث برانگیز خواهد بود. در این مطلب از مجله دلتا درباره مهم‌ترین اختراعات بشر صحبت خواهیم کرد.

آتش

درمورد آتش می‌توان کلمه کشف را به جای اختراع به کار برد.

قطعا انسان‌های اولیه به طور طبیعی آتش را دیده اند. اما زمانی که توانستند این عنصر حیاتی را تحت کنترل خود در آورند و در مواقع دلخواه از آن استفاده کنند، تغییر بزرگی در زندگی انسان‌ها رخ داد.

استفاده گسترده از آتش به ۱۲۵ هزار سال قبل باز می‌گردد. آتش برای اجداد ما گرما و یک ابزار محافظتی به همراه آورد و به گونه انسان‌ها، مهارت‌های جدیدی مانند آشپزی را آموخت. آشپزی به انسان این امکان را داد که انرژی مورد نیاز مغز خود را بهتر و کامل‌‌تر تامین کند، مغزی که بزرگترین مزیت ما نسبت به بقیه جانداران بوده و هست.

اکتشافات زندگی بشر

چرخ

چرخ توسط ساکنین بین النهرین و حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اختراع شد تا در ساخت کوزه به انسان‌ها کمک کند و حدود ۳۰۰ سال پس از آن چرخ در ارابه‌ها به کار گرفته شد. در زندگی امروزه ما چرخ استفاده‌های بسیاری دارد. علاوه بر جابه‌جایی ما در بسیاری دیگر از زمینه‌ها از جمله فناوری‌های نو هم کمک می‌کند.

واکسیناسیون

با تمام بحث‌هایی که پیرامون این موضوع وجود دارد، نمی‌توان انکار کرد که واکسیناسیون زمینه ریشه کن کردن بیماری‌ها و افزایش طول عمر انسان‌ها را فراهم کرده است. اولین واکسن (برای بیماری آبله) توسط ادوارد جنر (Edward Jenner) در سال ۱۷۹۶ ساخته شد. واکسن هاری نیز توسط شیمی‌دان و زیست‌شناس فرانسوی لوئیز پاستور (Louis Pasteur) در سال ۱۸۸۵ معرفی شد. او همچنین در تولید بسیاری از واکسن‌هایی که امروزه وجود دارند، نقش مهمی داشته است. پاستور همچنین مسئول اختراع اولین فرآیند ایمنی غذایی که با نام پاستوریزاسیون (پاستوریزه کردن) می‌شناسیم بوده است و به افتخار او این نام بر روی این فرآیند گذاشته شده است.

هواپیما

آیا می‌دانستید هواپیما در سال ۱۹۰۳ توسط برادران آمریکایی رایت (Wright) اختراع شد؟

هواپیما جهان را به هم نزدیک‌تر کرد. هواپیما به ما این امکان را داده تا به سرعت در مسافت‌های طولانی جابه‌جا شویم. این فناوری ذهن‌ها را از طریق مبادلات فرهنگی فراوان گسترش داده است، اما در نوع خود جنگ‌ها را نیز در طول تاریخ ساده‌تر کرده است.

موشک

در حالی که اختراع موشک‌های اولیه به چینی‌های باستان نسبت داده شده است، اما موشک‌های مدرن در قرن بیستم به توسعه و تکامل رسیدند. موشک‌ها به بشریت این امکان را داده‌اند تا توانایی‌های نظامی خود را تقویت و حتی به اکتشافات فضایی نیز بپردازند.

رایانه‌های شخصی

رایانه‌های شخصی در دهه ۱۹۷۰ اختراع شدند و قابلیت‌های انسانی را بسیار گسترش دادند.

یکی از اولین رایانه‌های شخصی در سال ۱۹۷۴ توسط شرکت MITS و با نام Altair معرفی شد. رایانه‌ای که حتی ضعیف‌ترین گوشی‌های هوشمند امروزی هم بسیار از آن قدرتمندتر هستند. از آن زمان به بعد شرکت‌هایی مانند اپل، مایکروسافت و IBM مفهوم محاسبات رایانه‌ای را مجدداً تعریف کرده و آن را به چیزی تبدیل کردند که در حال حاضر می‌بینیم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب کمبود فعالیت فیزیکی باعث مرگ می‌شود را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…