آشنایی با خواص میوه های زمستانی و محدودیت‌ هایشان (بخش اول)

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا مصرف میوه‌ هیچ محدودیتی ندارند و برای همه یکسان مفید است؟ دکتر سمیه ماهروزاده از خواص خوب میوه‌های رایج زمستانی می‌گوید و به این سوالات پاسخ می‌دهد.
میوه های زمستانی

انسان‌ پیش از این‌که سراغ حیوانات برود و با گوشت شکار شکمش را سیر کند، فقط میوه می‌خورده است. خوشبختانه هنوز عادت آباء و اجدادی میوه‌خواری از سر آدمی نیفتاده و با وجود تنوع غذایی‌ موجود، میوه‌ها هنوز در سبد خوراکی انسان به وفور یافت می‌شود. با توجه به این‎که میوه‌‎‌های گوناگون پای ثابت سفره‌ی شب یلدا هستند، دانستن نکاتی درباره‌ی این خوراکی‌ها ضروری است. آیا مصرف میوه‌‌ها هیچ محدودیتی ندارند و برای همه به یک اندازه مفید هستند؟ دکتر سمیه ماهروزاده _متخصص طب سنتی_ از خواص خوب میوه‌ های زمستانی می‌گوید و به این سوالات پاسخ می‌دهد.

انار زمستانانار؛ نماد میوه های زمستان

معروف‌ترین میوه‌ زمستانی که به‌نوعی نماد آن هم محسوب می‌شود، انار است. انار طرفداران بسیاری دارد. محبوبیت انار تا حدی است که آن را حتی برای مصرف در سایر فصل‌ها به اشکال مختلف در می‌آورند. مثلا دانه‌های انار را خشک می‌کنند و در آش می‌ریزند. همچنین رب انار تهیه می‌کنند که در خورش‌ها به‌کار می‌رود. انار دو نوع ترش و شیرین دارد که از نظر طبع با یکدیگر متفاوت هستند؛ طبیعت انار شیرین، معتدل و طبیعت انارترش سرد است. معمولا وقتی از انار صحبت می‌شود، بیشتر انار شیرین با طبع معتدل مدنظر قرار دارد.

* مهم‌ترین خاصیت انار این است که خون صالح یا خون خوب تولید می‌کند.

* باعث تقویت قلب و کبد می‌شود.

* انار به درمان حالت تهوع کمک می‌کند. به‌ویژه خانم‌های بارداری که ویار دارند، با مکیدن چند دانه انار حال بهتری پیدا می‌کنند.

* خوردن انار موجب خوش‌رنگی و شادابی پوست می‌شود.

* انار شیرین برای سرفه‌های خشک درمان خوبی است. انار شیرین را با روغن بادام شیرین در ظرفی بریزید و روی حرارت قرار بدهید. آب غلیظی را که به‌دست می‌آید، میل کنید.

* اگر برای رفع بوی بد دهان به هر دری زده‌اید و مشکل همچنان پابرجا است، نوشیدن آب انار را امتحان کنید. چون کمک می‌کند بوی بد دهان برطرف شود.

* اگر کودک کم‌اشتهایی دارید، او را به خوردن انار تشویق کنید. با این کار اشتهایش باز می‌شود.

* در صورتی که لثه‌ها استحکام خوبی نداشته باشند، مصرف پوست انار در این مورد می‌تواند چاره‌ساز باشد. پوست انار را خشک کنید و بجوشانید. جوشانده‌ی پوست انار باعث استحکام لثه می‌شود.

* برای از بین بردن دردهای لوزه، آب انار را قرقره کنید.

* نوشیدن آب انار یا مکیدن رب انار شیرین آفت‌های دهانی را از بین می‌برد.

* در طب سنتی به بافت‌های سفید سفتی که در انار هست «پیه انار» گفته می‌شود که معده را تقویت می‌کند.

 چه کسانی نباید انار بخورند؟

با وجود خواص زیادی که انار دارد، مصرف آن الزاما برای همه‌ی افراد به‌طور یکسان مفید نیست. انار شیرین از آن‌جا که معتدل است، کمتر مشکل ایجاد می‌کند. اما به‌طور کلی انار در افرادی که یبوست دارند، باعث تشدید ناراحتیشان می‌شود و بهتر است از آن پرهیز کنند. به افرادی که دچار نفخ هستند و می‌خواهند انار میل کنند، توصیه می‌شود انار را همراه مصلحش مصرف کنند. بهترین مصلح برای انار گلپر است که  از عطاری‌ها می‌توان آن را تهیه کرد.

خرمالو زمستان

خرمالو میوه محبوب زمستان

خرمالویی که رسیده باشد، طعم شیرینی دارد و طبعش گرم است. در فصل‌های سرد سال و میان میوه های زمستانی گوناگون این میوه محبوبیت خاصی دارد. حتی با آن کیک‌ها و شیرینی‌ها و دسرهای متنوعی تهیه می‌شود که هر کدام بخشی از خواص این میوه‌ی مفید را در خود حفظ می‌کنند.

* افرادی که دچار سرفه‌های شدید هستند، خرمالو میل کنند تا به‌اصطلاح سینه‌شان نرم شده و سرفه‌ها از بین بروند یا از شدتشان کاسته شود.

* کسانی که دچار اسهال هستند، با مصرف خرمالو می‌توانند حالشان را بهبود ببخشند.

* مصرف خرمالو در خانم‌هایی که در خون‌ریزی‌های ماهانه‌شان مشکلاتی دارند، مفید است.

* خرمالو به درمان سکسکه کمک فراوانی می‌کند.

* جوشانده‌ی کاسبرگ‌های خرمالو سرفه‌های سخت را کاهش می‌دهد.

 چه کسانی نباید خرمالو بخورند؟

خرمالو از جمله میوه‌ های زمستانی و مغذی است و به‌اصطلاح طب مدرن، میوه‌ای پرکالری به‌حساب می‌آید. بنابراین افرادی که دچار اضافه‌وزن هستند یا رژیم کم‌کالری گرفته‌اند، بهتر است قید خوردن خرمالو را بزنند. چون زمینه را برای بروز چاقی فراهم می‌کند. البته می‌توان به شرط محاسبه‌ی میزان کالری خرمالو در رژیم غذایی، آن را میل کرد. همچنین میزان قند خرمالو بالا است و مبتلایان به بیماری قند خون نباید خرمالو میل کنند. در اغلب موارد پزشکان توصیه می‌کنند در مصرف میوه های زمستانی، افراط نکنید.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…