دلمه پیاز، یک غذای متفاوت و خوشمزه

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به غیر از طعم لذیذ، چیزی که باعث محبوبیت بیشتر دلمه پیاز می‌شود این است که تهیه آن زمان چندان زیادی از شما نمی‌گیرد.
دلمه

دلمه غذایی است که با سبزیجات متنوعی از جمله بادمجان، گوجه‌فرنگی، کدو، فلفل دلمه‌ای و دیگر مواد تهیه می‌شود. این غذا یکی از غذاهای محبوب نزد ما ایرانیان است. یکی از انواع لذیذ این غذا، دلمه پیاز است‌. جالب است بدانید اصالت این غذا به کشور ترکیه برمی‌گردد اما مانند تمام غذاهای خوشمزه دیگر در دنیا، امروزه مردم کشورهای مختلف نیز آن را تهیه می‌کنند. شما می‌توانید دلمه پیاز را به تعداد زیاد درست کنید و آن را در فریزر نگه‌دارید. اگر شما هم برای تهیه این غذای لذیذ وسوسه شدید، در ادامه با مجله دلتا همراه باشید‌.

مواد لازم برای تهیه دلمه پیاز خانگی

  • پیاز متوسط سفید یا زرد ۴ تا ۵ عدد
  • گوشت چرخ‌کرده ۴۵۰ گرم
  • سیر ۲ حبه
  • پودر پاپریکا یک قاشق چایخوری
  • روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه نصف قاشق غذاخوری
  • سرکه سفید یک چهارم فنجان
  • برنج یک‌ سوم پیمانه
  • رب گوجه‌ فرنگی یک قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد شده یک قاشق غذاخوری
  • نمک یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه دلمه پیاز

مرحله اول

برای شروع ابتدا ریشه پیازها را ببرید و پوست آن‌‌ها را بگیرید. پیازها را در یک قابلمه بزرگ قرار دهید و قابلمه را با آب پر کنید. به آن یک چهارم فنجان سرکه اضافه کنید.

مرحله دوم

قابلمه را روی حرارت متوسط گاز بگذارید و اجازه دهید آب داخل قابلمه بجوشد. اجازه دهید پیازها به مدت ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که نرم شوند و از هم جدا نشوند بپزند. سپس زیر قابلمه را خاموش کنید. آب قابلمه را دور ریخته و اجازه دهید پیازها به اندازه کافی خنک شوند. لایه‌های پیاز را بدون این‌که پاره شوند، حلقه حلقه جدا کنید. لایه‌­های بزرگ‌تر پیاز را کنار بگذارید و لایه­‌های کوچک‌تر را ریز خرد کنید و کنار بگذارید.

مرحله سوم

سیر و جعفری را خرد کنید و کنار بگذارید. سپس تابه‌ای را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون داخل آن بریزید. پیازهای خرد شده را به همراه گوشت چرخ کرده به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا خوب تفت داده شوند. سپس برنج شسته، سیرهای خردشده، رب گوجه‌فرنگی، پودر پاپریکا، جعفری خردشده تازه و نمک و فلفل را به مواد داخل تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله چهارم

با قاشق مواد را به خوبی و به آرامی با هم مخلوط کنید تا یک‌دست شود. لایه­‌های پیاز را یکی یکی و به طور مساوی با مخلوط بدست‌ آمده پر کنید. حالا نوبت پختن دلمه‌ها است.

مرحله پنجم

کف یک قابلمه بزرگ را چرب کنید و آن را با نیمی از پیازهای خردشده بپوشانید. لایه‌­های پیاز شکم­‌پر را کنار هم بچینید. روی آن‌ پیازهای خردشده را بریزید. قابلمه را به اندازه‌ای که پیازها پوشانده شوند آب کنید و اگر دوست داشتید  یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به آب اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت متوسط بپزد تا پیازها نرم و برنج داخل آن پخته شود. در نهایت دلمه‌های پیاز را به بشقاب سرو منتقل و با برش‌های لیموترش تزئین کنید. دلمه پیاز شما آماده است. نوش جان!

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با طرز تهیه انواع غذاهای لذیذ مطلب دستور پخت قرمه سبزی با رب گوجه فرنگی را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۴۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۱۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…