جزیره‌ای که تازه متولد شده!

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مرگ و میر و تولدهای زیادی در دنیا اتفاق می‌افتد، اما این اتفاق فقط منحصر به انسان‌ها نیست. جالب است بدانید که حتی موجودیت‌های غیر زنده هم شامل این پدیده می‌شوند که جزیره‌ها از جمله آن‌ها هستند!
جزیره سورتسی

در ۳۰ کیلومتری جنوب ساحل ایسلند، جوان‌ ترین جزیره‌ جهان به نام جزیره سورتسی واقع شده است. برای این که این جزیره بتواند سیر طبیعی رشد خود را طی کند، فقط به تعداد کمی اجازه داده می‌شود تا از جزیره سورتسی دیدن کنند. از سال ۱۹۶۵ سورتسی به یک منطقه حفاظت شده تبدیل شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا از این ساحل اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

داستان تولد جزیره سورتسی

جزیره سورتسی که تازه ۵۰ سال است که به دنیا آمده است، یکی از نوپاترین جزایر جهان محسوب می‌شود. این جزیره مانند دیگر جزیره‌های دنیا، در اثر فوران‌های آتشفشانی در زیر آب به وجود آمده است. این فوران‌ها در عمق ۱۳۰ متری دریا اتفاق افتاده اند. این فوران آتشفشانی در روز ۱۴ نوامبر سال ۱۹۶۳ اتفاق افتاد و بعد از آن بود که سورتسی به صورت رسمی متولد شد!

جالب است بدانید که این تولد را ماهیگیرانی که در دور و اطراف این جزیره روی آب بوده‌اند به چشم دیده‌اند. آن‌ها می‌گویند که ناگهان دود سیاه رنگی را دیده‌اند که از دوردست‌ها به هوا رفته است.

افرادی که برای بررسی این موضوع به نزدیکی این منطقه رفته بودند، در عوض قایق سوخته و آتش گرفته، با یک جزیره تازه متولد شده روبرو شدند. جزیره‎ای که ۵۰۰ متر طول داشت و ارتفاع آن به بیشتر از ۴۵ متر می‎رسید. بعدها تصمیم گرفته شد تا نام این جزیره از روی نام یکی از افراد اساطیری، جزیره سورتسی گذاشته شود.
داستان تولد جزیره سورتسی

جزیره سورتسی بزرگ شد!

کمتر از ۳ هفته بعد از تولد جزیره سورتسی در ایسلند، گروهی از روزنامه نگارهای فرانسوی به دیدن این جزیره که هنوز از آن دود بلند می‌شد، رفتند. آن‌ها فقط توانستند ۱۵ دقیقه در آن نقطه دوام بیاورند چرا که یک انفجار مهیب باعث شد تا مجبور به ترک منطقه شوند.
در همین حین هم جزیره شروع به بزرگ و بزرگ‌تر شدن کرد. این فوران‌ها همچنان ادامه داشت تا اینکه در روز ۵ نوامبر سال ۱۹۶۷ به طور کامل متوقف شد. تا آن زمان جزیره سورتسی به وسعتی معادل ۲.۸۷ کیلومتر مربع رسیده بود. بلندترین نقطه این جزیره ۱۷۴ متر از سطح دریا ارتفاع داشت.
تولد جزیره سورتسی

پوشش گیاهی و جانوری جزیره سورتسی

یکی از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین مواردی که درباره این جزیره وجود دارد، محاصره شدن آن با درختان، پرندگان و گیاهان است. اولین گیاهان در بهار سال ۱۹۶۵ در این جزیره شروع به رویش کردند. ۲۰ سال بعد ۲۰ گونه جدید از گیاهان در این منطقه رشد کردند. اما فقط نیمی از این گونه‌ها توانستند در خاک شنی این جزیره که از نظر مواد مغذی ضعف داشت، دوام بیاورند. تا اینکه پرنده‌ها به این جزیره آمدند و شروع به ساختن لانه‌هایی در آن کردند. فضولات آن‌ها باعث باور شدن خاک شد. همین موضوع باعث شد تا گیاهان بیشتری در این جزیره رشد کنند.

پوشش گیاهی و جانوری جزیره سورتسی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، شهر اسرارآمیزی که با سحر و جادو به وجود آمده! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۴۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…