تونلی که رد شدن از آن، شما را از ناامیدی نجات می‌دهد!

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تونل سارایوو راه ارتباطی مهمی برای شهر ساراویوو بوده است. تا مدت ۴ سال این تونل ۸۰۰ متری تنها راه ارتباطی شهر با جهان بیرون بود. در واقع تمام زندگی مردم این شهر وابسته به این تونل بوده است.
تونل سارایوو

سارایوو شهری کوچک و پایتخت کشور بوسنی و هرزگوین است. این شهر علیرغم مساحت نه چندان زیاد، جاذبه‌های تاریخی و دیدنی‌های فرهنگی زیادی را در خود جای داده است. در این شهر، تونلی مخوف وجود دارد. جایی که در شهر سارایوو به نام تونل سارایوو و تونل امید شناخته می‌شود. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید تا ببینیم چرا به این تونل، تونل امید می‌گویند.

داستان شهر سارایوو چیست؟

در بهار سال ۱۹۹۲، شهر سارایوو تحت محاصره قرار گرفت. این شهر با توپ‌ها و اسلحه‌های غول آسای آتشین بمباران شد. دسترسی تمام راه‌های ارتباطی و جاده‌ها، بسته و حتی آمد و شد و جابه‌جایی غذا و دارو به شهر قطع شده بود. همچنین آب آشامیدنی، الکتریسیته و گرمایش شهر نیز قطع بود. در شرایطی که مردم در قحطی به سر می‌بردند، سازمان ملل متحد با نیروهای حمله کننده‌ پیمانی بست تا بر اساس آن فرودگاه برای پروازهای حامل کمک‌های انسان دوستانه ایمن شود. اما منابع برای جمعیت این شهر کافی نبود.

بعد از ایمن شدن فرودگاه، چه اتفاقی افتاد؟

آن طرف فرودگاه، خاک بوسنی و آزادی قرار داشت. پس از آن شهر به سمت حومه مجاور Butmir امتداد پیدا می‌کرد. فرودگاه، مکانی بی طرف تحت حمایت سازمان ملل متحد بود اما شهروندان سارایوویی نمی‌توانستند به فرودگاه قدم بگذارند. دورتادور شهر تک تیراندازهایی در موقعیت‌های خود قرار گرفته و خیابانی را که به فرودگاه منتهی می‌شد، زیر نظر داشتند. 

تونل سارایوو در شهر سارایوو

شروع ساخت تونل سارایوو

در این میان یک مهندس عمران بوسنیایی، نقشه‌هایی برای ساخت تونلی کشید. این تونل از حومه منطقه محاصره شده آغاز می‌شد و در نهایت به حومه Butmir می‌رسید که در آن نیروهای بوسنیایی حضور داشتند. ساخت تونل ۶ ماه طول کشید. کار حفر تونل از هر دو سمت با بیل و کلنگ آغاز شد تا اینکه از هر دو طرف به مرکز، یعنی جایی زیر باند فرودگاه سارایوو رسیدند.

شروع ساخت تونل سارایوو

درباره تونل سارایوو بیشتر بدانیم

تونل در نزدیکی فرودگاه وارد یک خانه معمولی می‌شد. ورودی دیگر در داخل گاراژ یک ساختمان پنهان بود. هر روز بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر و سی تن کالاهای مختلف از این تونل عبور می‌کردند. در آغاز، حمل کالاها به صورت دستی یا بر روی دوش سربازان انجام می‌شد. سپس یک مسیر ریلی در این تونل قرار گرفت و روی آن واگن‌هایی قرار داده شد که مردها آن‌ها را هل می‌دادند. امروزه این مکان یکی از پربازدیدترین جاذبه های توریستی پایتخت بوسنی است.

درباره تونل سارایوو بیشتر بدانیم

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با دیگر جاذبه‌های جهانگردی، شهر اسرارآمیزی که با سحر و جادو به وجود آمده! را در مجله گردشگری دلتا مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۵:۱۹ ب٫ظ

    با سلام
    این تونل توسط مستشاران ایرانی در زمان جنگ بوسنی طراحی و توسط بوسنیایی ها حفر گردید. متاسفانه بوسنیایی ها هیچ یادی از طراحان ایرانی این تونل نمی کنند. مطالب کامل طراحی و ساخت تونل سارایوو توسط مستشاران ایرانی را در کتاب محاصره سارایوو نوشته کاوه ذاکری انتشارات سوره مهر مطالعه فرمائید.

    پاسخ

  2. علی

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۲۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۲۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۲:۲۴ ب٫ظ

  6. محسن کوگیر چگینی

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۰۹ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۰۹ ق٫ظ

    چه جالب

    پاسخ

    • زهرا توانا

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۴۲ ب٫ظ

      سلام. سپاس از همراهی شما.

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۵۶ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…