۲۰۰ هزار خانه در ۲۱ شهر جدید ساخته می شود

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ساخت 21 شهر جدید به عنوان راه حلی برای خانه دار شدن قشرهای متوسط، می‌تواند تا حدی به رونق تولید و عرضه در بازار مسکن کمک کند، البته باید توجه داشت که تعیین نقشه راه و تامین زیرساخت‌های رفاهی، بهداشتی و فرهنگی در اولویت ساخت این شهرها قرار گیرد.
jalase ostandari 200 هزار خانه در 21 شهر جدید ساخته می شود

حمایت از سازندگان در صنعت ساختمان از اصلی‌ترین اقدامات زیرساختی است که دولت می‌تواند به منظور خروج بازار از رکود در دستور کار قرار دهد. براین اساس مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد:  دولت قصد دارد تا پایان برنامه ششم توسعه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در ۲۱ شهر جدید بسازد. نکته قابل توجه در این پروژه‌ها شیوه ساخت از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک مسکن، انبوه سازان و بنیاد مسکن خواهدبود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از ایرنا، حبیب اله طاهرخانی با اشاره به جزئیات ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی جدید گفت: مطابق برنامه تا دهه فجر امسال، ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی، سال آینده ۶۲ هزار واحد، سال۹۹، ۴۷ هزار واحد و سال ۱۴۰۰، ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر های جدید آغاز خواهد شد.

21 شهر جدید

این ساخت و سازها به تفکیک در استان اصفهان، ۳۴ هزارو ۵۰۰ واحد، فارس ۲۵ هزار واحد، خراسان رضوی ۲۶ هزار واحد، البرز ۲۵ و تهران ۳۲ هزار واحد خواهد بود و بقیه نیز در سایر استان‌ها ساخته خواهد شد. در مجموع  ۲۱ شهر جدید در مرحله برنامه ریزی، اقدام و اسکان جمعیت قرار دارد، که از میان آنها ۱۷ شهر به مرحله اسکان جمعیت رسیده‎اند.

نکته قابل توجه در سیاست‌گذاری کلی ساخت  این شهرها، ورود غیر مستقیم دولت به مقوله ساخت و ساز است. به این نحو که دولت، فقط پروانه ساخت را صادر و زمین را واگذار خواهد کرد و به این ترتیب، انبوه سازان و شرکت‌های معتبر کار ساخت را بر عهده خواهند گرفت. در پایان نیز، مشارکت کنندگان و دولت سهم خود را خواهند داشت.

پیش فروش در پروژه ۲۱ شهر جدید

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص  تامین اعتبار این طرح‌ها برای سازندگان گفت:  برای ایجاد تسهیل در جذب منابع مالی، به شرکا اجازه داده‌ایم که پس از پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه‌ها در هرکدام از این ۲۱ شهر جدید اقدام به پیش فروش واحدهای مسکونی کنند.

اگرچه امکان پیش فروش پروژه‎هایی که حبیب اله طاهرخانی اشاره کرده است،به منظور تسهیل در روند ساخت و عرضه انجام می‎شود اما یادآوری این نکته ضروری است که نحوه پیش فروش واحدها باید در چهارچوب قوانین مصوب و تحت نظارت دقیق صورت گیرد، چراکه از زمان تصویب قانون پیش‌فروش آپارتمان‌های مسکونی مصوب سال ۹۳، اخبار متعددی در رابطه با خلاء های قانونی و سوء استفاده از آن نظیر فروش مال غیر و امثال آن شنیده شده است.

ساخت 21 شهر جدید

توجه به نیازقشر‎های متوسط در ساخت ۲۱ شهر جدید

جدای از اینکه ایجاد رونق در بخش تولید و عرضه و رسیدن به قیمت تعادلی در بازار از اهداف مهم این طرح‌ها است، ساخت شهرهای جدید در حاشیه کلانشهرها به منظور حمایت از قشر‎های متوسط و ضعیف جامعه صورت می‌گیرد. از این رو به نظر می‌رسد توجه به وضعیت معیشتی، درآمدی و فرهنگی این طبقه مهم از جامعه امری ضروری است.

شایسته است که دولت بخشی از سهم خود را از محل اجرای این طرح‌ها در قالب برنامه توسعه شهرهای جدید تعریف کند تا محله‌هایی که در این شهرها ایجاد می‎شود به صورت محله‌های پایدار نیازهای فرهنگی و اجتماعی ساکنان این شهرها را برطرف کند. علاوه بر این، ارائه تسهیلات همسو با سطح درآمد متقاضیان این واحدها از دیگر مسائلی است که دست اندرکاران و تصمیم گیران این حوزه باید به آن بپردازند.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبار مسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…