ویلا اسبورز ، مکعبی زیبا روی تپه های ساری

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ویلا اسبورز نمونه‎ی کامل یک ایده خوب در طراحی ویلا است. توجه و احترام به طبیعت و برطرف کردن خواسته‎های کارفرما از ویژگی های این طرح محسوب می‎شود.
ویلا اسبورز

ویلا اسبورز ؛ در منطقه‎ی اسبورز (نام روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ساری در استان مازندران در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ساری ) را «رضا نجفیان» آرشیتکت، طراحی کرده است.

این ویلا روی تپه‎ای بلند و بکر بنا شده‎ و خواسته‎های اصلی کارفرما برای طراحی این پروژه مانند داشتن حریم خصوصی، امنیت، خلوص و اشراف نداشتن از بیرون لحاظ شده است.

مجله دلتا به نقل از گروه معماری آرل با ارائه این مطلب به این نکته اشاره می‎کند که طراح این ویلا با پاسخ به همه خواسته های کارفرما و احترام به طبیعت توانسته است نمونه ی خوبی از پیوند معماری و طبیعت را بیافریند.

در این ویلا دسترسی به بنا، متناسب با فرم توپوگرافی زمین است و هیچ گونه تغییری در سایت انجام نشده‎است. دسترسی مسیر اصلی به ورودی بنا عمودی است، به تصویر زیر دقت کنید.

ویلا اسبورز

تحلیل فضاهای داخلی ویلا اسبورز

ویلا اسبورز ۲۴۰ متر مربع مساحت دارد. در طراحی بازشوهای ویلا اسبورز خلاقیت طراح کاملا محسوس است. با توجه به همه خواسته‎های کارفرما، معمار پنجره‎ها و در‎های بنا را به گونه‎ای طراحی کرده است که علاوه بر تامین خواسته‎های کارفرما، یکپارچگی در فرم نیز رعایت شود.

از شیشه‎های تمام قد برای دو وجه انتهایی حجم استفاده و بقیه بازشوها با تداومی برگرفته از فرم، طراحی شده‎است.

فرم کلی ساختمان مانند یک مکعب مستطیل کشیده، طراحی شده که بخشی از آن برش خورده‎است. این هندسه در حجم بیرونی، در درون ساختمان هم نمود یافته و باعث ایجاد حس آرامش و پویایی در فضای درونی شده‎است.

ویلا مدرن

این حجم به گونه‎ای است که در داخل بنا، نوعی تقسیم فضایی مناسب ایجاد می‎کند. تاثیر این برش در فرم باعث می‎شود راه پله بین طبقات به‎صورت خاص طراحی و با فرم بنا منطبق شود.

طراحی و قرارگیری دیگر فضاها در درون ویلا اسبورز با توجه به ارتباط دو بازشوی شیشه‎ای انجام گرفته‎است. این فرم به گونه‎ای است که به‎صورت طبیعی کوران هوا در آن انجام می‎شود.

ارتباط بصری بین دو بازشوی شیشه‎ای حس احاطه شدن در طبیعت را به استفاده کنندگان بنا القا می‎کند. با قاب کردن طبیعت در فضای داخلی بنا طلوع و غروب خورشید نمایان شده و این نشان ازتفکر طراح در جای‎گذاری محل قرارگیری بازشوها دارد.

این پروژه بیش از دو سال است که طراحی و توسط کارفرما تایید شده ، ولی هنوز ساخته نشده‎است.

 

حجم ویلا اسبورز دکوراسیون ویلا اسبورز

 

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد معماری و دکوراسیون و معماری های خاص از مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…