سلنیوم چیست و چه فوایدی دارد؟

۱۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سلنیوم یکی از عنصرهای شیمیایی غیر فلزی و کمیاب است. عدد اتمی آن ۳۴ و نشانه اختصاری آن Se است. این عنصر بیشتر به صورت ترکیب یافت می‌شود و به صورت خالص کمتر دیده می‌شود.
فواید سلنیوم

سلنیوم یکی از ترکیبات معدنی است که وجودش برای بدن لازم و ضروری است. فقط، یکی از فواید سلنیوم بهبود کارکرد سیستم ایمنی بدن است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره فواید سلنیوم صحبت خواهیم کرد.

 

سلنیوم چیست؟

سلنیوم (Selenium) یکی از ترکیبات معدنی متعلق به گروه خردکانی‌ها (Trace Minerals) است. خردکانی‌ها آن دسته از ترکیبات معدنی‌اند که بدن در طول روز به میزان اندکی از آنها نیاز دارد (کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم).

سلنیوم یکی از ترکیبات اصلی «سلنوپروتئین‌ها» است (گروهی از پروتئین‌ها و آنزیم‌ها در بدن). وظیفه سلنوپروتئین‌ها کمک به ساختن دی. ان. ای (DNA) و محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و عفونت‌هاست. این گروه خاص از پروتئین‌ها در تکثیر و سوخت‌وساز (دگرگشت/ متابولیسم) هورمون‌های تیروئید هم نقش دارند.

فواید سلنیوم :

 

 پیشگیری از سرطان

طبق نتایج فراتحلیلی که دراین‌باره صورت گرفته است، دریافت میزان کافی از سلنیوم در طول روز در پیشگیری از سرطان مؤثر است.

البته هنوز راجع ‌به این مسئله تردیدهایی وجود دارد و نمی‌توان با قطعیت اظهارنظر کرد، چون سنجش میزان سلنیوم موجود در بدن، در فراتحلیل صورت‌گرفته، با دشواری‌هایی همراه بوده است و همیشه و برای همه مشارکت‌کنندگان لزوما درست نبوده است. به‌علاوه، پژوهش دیگری دراین‌باره صورت گرفته است که طبق نتایج آن، مصرف مکمل سلنیوم نقشی در پیشگیری از سرطان ندارد.

 

 حفظ کارکرد طبیعی و سالم غده تیروئید

غده تیروئید محل حضور چند آنزیمِ حاویِ سلنیوم است که در حفظ کارکرد طبیعی و سالم غده تیروئید نقش اساسی دارند. دریافت‌نکردن میزان کافی از سلنیوم در طول روز در بلندمدت به بروز اختلال‌های خودایمنی تیروئید (Autoimmune Thyroid Conditions) مثل هاشیموتو (Hashimoto’s Disease) و بیماری گریوز (Graves’ Disease) منجر می‌شود. هر دوی این بیماری‌ها باعث تولید پادتن‌هایی می‌شوند که به غده تیروئید هجوم می‌برند؛ مسئله‌ای که باعث کم‌کاری یا پرکاری تیروئید خواهد شد.

نتایج برخی تحقیقات حاکی از آن بوده است که دریافت میزان کافی از سلنیوم، در کنار مصرف داروهای مخصوصِ ناراحتی‌های غده تیروئید، اثر داروها را بهتر خواهد کرد.

 

حفظ کارکرد طبیعی و سالم غده تیروئید

 

کمک به اثربخشی بهتر آنتی‌اکسیدان‌ها

اگر در طول روز میزان کافی از سلنیوم جذب بدن شود، کارکرد و اثربخشی آنتی‌اکسیدان‌ها، در مبارزه با التهاب و رادیکال‌های آزاد موجود در بدن تقویت خواهد شد.

دیگر مزیت این ترکیب معدنی (سلنیوم) کمک به رشد سلولی در بدن است؛ مسئله‌ای که در بلندمدت باعث تقویت و حفظ سلامت دستگاه ایمنی خواهد شد.

 

در پایان

 

سلنیوم یکی از ترکیبات معدنی مهم در بدن است و جذب میزان کافی از آن در طول روز اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اهمیتی که به‌ویژه خود را در حفظ سلامت غده تیروئید و پیشگیری از ناراحتی‌های مرتبط با آن نشان می‌دهد. البته صرف آنکه ماده معدنی مفیدی است، دلیل بر زیاده‌روی در مصرف آن نمی‌شود؛ چون این کار هم خطرات و پیامدهای دیگری خواهد داشت و خطر مسمومیت با این ترکیب معدنی وجود دارد و باید جدی گرفته شود.

معمولا میزان کافی از سلنیوم در رژیم غذایی موجود است و به مصرف مکمل نیازی نیست؛ مگر آنکه تشخیص پزشک چیز دیگری باشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب خواص درمانی انجیر سیاه را بخوانید.

 

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۸:۲۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۴۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۳۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۳۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۳۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۴۸ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۴۸ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۵۲ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

    دراین مطلب خیلی کلی گویی شده و به نظرم زیاد نمیشه بهش استناد کرد

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۶ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما
      حتما توجه و دقت بیشتری خواهیم کرد.

      پاسخ

  11. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…