راه‌های مراقبت از دهان بعد از کشیدن دندان

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وقتی دندان از دهان خارج شد، فضای خالی که به جا می‌ماند معمولاً تشکیل لخته خون می‌دهد. این لخته خون، عامل التیام زخم است. بنابراین مهم است که آن را حفظ کنید تا التیام به خوبی صورت بگیرد.
راه‌های مراقبت از دهان

مراقبت مناسب بعد از کشیدن دندان، برای درمان و التیام ناحیه مورد نظر لازم است. دندان‌پزشک با استفاده از مداخلات جراحی و تحت بی‌حسی موضعی، عمل کشیدن دندان را انجام می‌دهد. در موارد شدیدتر ممکن است لازم باشد بیمار به خواب برود. در این حالت، دندان‌پزشک احتمالاً از بیهوشی عمومی استفاده می‌کند. در این مطلب از مجله دلتا درباره راه‌های مراقبت از دهان صحبت خواهیم کرد.

راه‌های مراقبت از دهان بعد از کشیدن دندان

بعد از کشیده شدن یک دندان، مراقبت جهت التیام اهمیت زیادی دارد. به طور کلی دهان به هفت تا ده روز زمان نیاز دارد تا زخمی را ترمیم کند.

عمل کردن به توصیه‌های دندان‌پزشک برای پیشگیری از عوارض بعدی لازم است تا پروسه‌ التیام با موفقیت انجام شود؛ اما نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

از کمپرس سرد استفاده کنید

کمپرس سرد می‌تواند به کاهش التهاب، جلوگیری از کبودی و تسکین درد کمک کند. به همین دلیل استفاده از کمپرس سرد با یخ روی صورت در قسمت مورد نظر می‌تواند واقعاً کمک‌کننده باشد.
شما باید فوراً بعد از کشیده شدن دندان، به طور متناوب و به مدت ده دقیقه از کمپرس سرد روی صورت خود استفاده کنید. بعد از این ده دقیقه‌، مدتی استراحت کرده و دوباره شروع کنید. همچنین مهم است که از گرما دور باشید.

 

استفاده از کمپرس سرد

غذاهای نرم و سرد بخورید

بعد از کشیدن دندان نباید غذای گرم بخورید تا فرایند التیام بهتر صورت بگیرد و از فشار وارد بر ناحیه مورد نظر کم شود. بهتر است غذاهای نرم، پوره شده و سرد استفاده کنید.
بستنی، ماست، سوپ سرد و پوره بسیار مناسب هستند. ضمناً از خوردن غذاهای سفت و تُرد و آن‌هایی که دانه‌های ریز دارند پرهیز کنید.
یک رژیم غذایی متعادل که حاوی پاستا، تخم‌مرغ، ماهی، شیر و سبزیجات پخته شده است می‌تواند مواد مغذی لازم را به شما بدهد. همه‌ این‌ها بافت نرم و یکدست دارند. زینک  موجود در سبزیجات سبز و ویتامین C موجود در مرکبات نیز می‌تواند به التیام بهتر زخم کمک کند.

بعد از کشیدن دندان استراحت کنید و ورزش نکنید

محدود کردن فعالیت بدنی بعد از کشیدن دندان، می‌تواند جلوی عوارض بعدی را بگیرد. بهتر است زیاد حرف نزنید و دهانتان را زیاد حرکت ندهید.
دراز بکشید و سرتان را با چند بالش بالا بیاورید تا در وضعیت بین درازکش و نشسته قرار بگیرید. وضعیت افقی موجب درد و خونریزی می‌شود.

دهانتان را تمیز نگه دارید

شما باید دهان خود را تمیز نگه دارید تا از عفونت جلوگیری کنید. استفاده از مسواک و نخ دندان را به طور منظم ادامه دهید اما حرکاتتان آرام باشد و به قسمتی که دندان کشیده شده کاری نداشته باشید. تمیز کردن زبان نیز می‌تواند بدبویی و بدمزگی دهان را که بخشی از فرایند التیام است کاهش دهد. باید مراقب باشید ذره‌های غذا روی زخم جمع نشوند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب درمان افسردگی با رژیم غذایی را بخوانید.

 

 

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۵۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…